Peugeot 205 dodnes zůstává jedním z největších úspěchů a ikon francouzské automobilky. Letos uplynulo čtyřicet let od chvíle, kdy odvážně vtrhl do kategorie malých vozů. Vyráběl se od roku 1983 do roku 1998. Jeho patnáctileté dobrodružství bylo poznamenáno milníky zásadního významu nejen pro francouzskou společnost, ale pro celý automobilový svět.
Kontext vzniku a styl
Vůz Peugeot 205 byl nápadem tehdejšího člena představenstva společnosti Jeana Boillota, který nový koncept hatchbacku označil za ideální vůz, který by automobilku mohl vyvézt z krize, do níž se dostala v 70. letech. Design tohoto vozu, zvenku malého a uvnitř překvapivě velkého, byl dílem interního „stylistického centra“ pod vedením Gérarda Weltera.
To byla velká novinka, do té doby totiž většinu modelů Peugeot navrhovala italská firma Pininfarina. Mezi nejoriginálnější prvky patřila mřížka chladiče s horizontálními lamelami a tmavý plastový pás spojující zadní světla.
Prostor pro cestující, pohodlný a mimořádně prostorný vzhledem k rozměrům karoserie, nese podpis velikána automobilového designu – Paula Braqua. Než se tento francouzský stylista dostal v roce 1974 ke značce Peugeot, pracoval pro Mercedes a BMW, přičemž pro stuttgartskou společnost navrhl slavný model Mercedes-Benz 230 SL „Pagoda“ a pro mnichovskou společnost sedany řady 3, 5, 6 a 7.
Velké novinky pod kapotou
Peugeot 205 znamenal pro francouzskou automobilku vstup do moderní éry i z hlediska motorů. Pod kapotou nástupce modelu Peugeot 104 debutovaly nové motory řady XU. Jednalo se o čtyřválcové zážehové motory, které byly mnohem účinnější než jejich předchůdci.
Když ještě zůstaneme u motorů, je třeba připomenout i další významný rekord vozu Peugeot 205. V září 1983 se verze poháněná čtyřválcem XUD7 o objemu 1 769 cm3 a výkonu 60 koní stala prvním francouzským malým vozem poháněným vznětovým motorem. Tato jednotka nejenže dosahovala výkonů odpovídajících benzinovým motorům, ale mohla se pochlubit i rekordní spotřebou. Společnost v té době uváděla průměrnou spotřebu 3,9 litru paliva na 100 km. V roce 1990 debutoval výkonnější model Peugeot 205 Diesel Turbo s výkonem 78 koní.
Rallye
V roce 1984 při uvedení třídveřové verze debutoval Peugeot 205 GTI. Tuto verzi poháněnou temperamentním motorem o objemu 1.6 litru, nejprve s výkonem 105 koní a později 115 koní, následovala o dva roky později výkonnější verze 1.9 GTI s výkonem 130 koní.
Jestliže vozy GTI byly vynikajícím příkladem sportovního pojetí aplikovaného na „jednoduchý“ hatchback, Peugeot 205 Turbo 16 z roku 1984 byl dokonalým závodním vozidlem. Na speciálních mistrovství světa tento vůz určoval pravidla mezi „monstry“ skupiny B a v letech 1985 a 1986 získal tituly mistrů světa.
Peugeot 205 Turbo 16 dokázal skvělé věci i v poušti, kde si připsal dvě vítězství v Rallye Dakar, a to v roce 1987 s Arim Vatanenem a v následujícím roce s Juha Kankkunenem. Velké úspěchy v rallye následně inspirovaly malý a hbitý Peugeot 205 Rallye z roku 1988.
Kabriolet a speciály
V roce 1986 debutoval Peugeot 205 Cabriolet. Elegantní otevřená verze hatchbacku byla nabízena také ve výkonné verzi CTI poháněné stejnými motory, které poháněly výkonnější Peugeot 205 s uzavřenou karoserií.
Během své dlouhé „kariéry“ byl Peugeot 205 nabízen také v různých speciálních sériích. Geniální marketingové triky daly vzniknout stylovým a módním verzím, jako byly Gentry nebo Roland Garros a Lacoste, inspirované světem tenisu.
Peugeot 205 jako elektromobil
Málo se ví, že francouzská společnost navrhla a vyrobila také plně elektrickou variantu modelu 205. Verze Électrique, představená v červnu 1984, měla v přední kapotě místo motoru umístěno dvanáct Ni-Fe baterií.
Ve srovnání s olověnou klasikou zaručovaly tyto akumulátory při stejné hmotnosti dvojnásobnou kapacitu pro ukládání energie, mimochodem též díky rekuperačnímu brzdění, které bylo v té době skutečným skvostem, a životnost 200 000 kilometrů. Udávaný dojezd byl 200 kilometrů při průměrné rychlosti 40 km/h a 140 kilometrů při rychlosti 70 km/h.
Zdroj: autocar.co.uk, autoevolution.com, rallygroupbshrine.org