Lamborghini slaví výročí aneb 60 let superaut

Každý výrobce superaut je svým způsobem výjimečný, ale značka Lamborghini zaujímá ve světě vozů snů zvláštní místo. Výrobce ze Sant’Agata Bolognese letos slaví 60. výročí a na oslavu legendy jsme se rozhodli připomenout některé vozy, které zanechaly nesmazatelnou stopu nejen v historii značky, ale v celém automobilovém průmyslu i v srdcích generací nadšenců.

Lamborghini 350 GT

Společnost se zrodila 7. května 1963 z továrny na traktory, kterou Ferruccio Lamborghini založil o patnáct let dříve. První model nové automobilky naplno odrážel vášnivou a nadšenou duši svého zakladatele.

Vůz Lamborghini 350 GT si téměř okamžitě získal široký ohlas veřejnosti i kritiky. Bylo to i díky tomu, co se skrývalo pod elegantní přední kapotou – 3,5litrový motor V12 o výkonu 320 koní a úhlu natočení 60 stupňů. Tím vlastně začal i mýtus motoru Lamborghini V12, který byl po šedesát let ochrannou známkou a skutečnou chloubou společnosti.

Lamborghini Miura

Jestliže byl model 350 GT dokonalou vizitkou, s níž firma vstoupila do zlatého světa supersportů, pak v roce 1966 s modelem Lamborghini Miura společnost překonala všechna očekávání. Nová berlinetta, kterou pro turínskou karosárnu Bertone navrhl Marcello Gandini, dodnes udivuje svými dechberoucími liniemi.

Vůz se často řadí mezi nejkrásnější a nejúchvatnější vozy všech dob. Podvozek a motor 3.9 V12 o výkonu 350 koní Lamborghini Muira zdědila po modelu 400 GT, který v roce 1966 nahradil model 350 GT.

Lamborghini Countach

Tento vůz na počátku 70. let navždy změnil naše chápání koncepce supersportovního vozu. Nový model, zrozený stejně jako Miura z vizionářské tužky Marcella Gandiniho, měl design, v němž se v dokonalé harmonii střídaly rovné plochy a ostré hrany.

Tak se zrodil stylistický kód předurčený k tomu, aby ovlivnil všechny budoucí supersportovní vozy automobilky. Lamborghini Countach je také nejdéle vyráběným modelem v historii značky, vyráběl se od roku 1971 do roku 1990.

Lamborghini LM 002

Model s pohonem 4×4, který na první pohled zdánlivě nemá nic společného s filozofií značky Lamborghini, ve skutečnosti představuje její vášeň pro náročné výzvy a neustálou touhu zvyšovat laťku. Z mnoha superaut zrozených ve „znamení býka“ je Lamborghini LM 002 bezpochyby nejvíce neotřelé.

V letech 1986 až 1993 se vyrobilo pouhých 301 exemplářů. Výjimečnost vozu je v tom, že na rozdíl od tradičních terénních aut nespočívá na podvozku s bočnicemi a příčníky, ale na trubkové ocelové konstrukci velmi podobné modelu Countach, po němž tento vůz zdědil též motor 5.2 V12 o výkonu 455 koní.

Lamborghini Diablo

Od roku 1990 až do počátku třetího tisíciletí bylo Lamborghini Diablo vlajkovou lodí automobilky. Nízká, široká a mohutná silueta zůstala věrná siluetě svého předchůdce, ale představovala o něco měkčí linie. Pohon zajišťoval dvanáctiválcový motor, který poskytoval působivý výkon 492 koní.

V průběhu let byla nabídka rozšířena o verzi VT, která byla díky systému pohonu všech kol s viskózní spojkou prvním „normálním“ sériovým supersportem s pohonem všech kol. Po jedenácti letech a téměř 3000 prodaných vozech ukončila kariéru modelu Diablo v roce 2001 série Special Edition – 42 vozů poháněných motorem 6.0 V12 o výkonu 550 koní.

Lamborghini Murciélago

Lamborghini Murciélago bylo přirozeným vývojem modelu Diablo. Vyznačuje se modernějším vzhledem orientovaným na budoucnost. K nejoriginálnějším prvkům bezesporu patří pohyblivé vstupy vzduchu, skryté po stranách motorového prostoru, které se jako křídla zvedají ve vysokých rychlostech a dodávají dvanáctiválcovému motoru dech.

Původní motor měl zdvihový objem 6,2 litru a dosahoval výkonu 580 koní. V roce 2006 se zdvihový objem u verze LP 640 zvýšil na 6,5 litru a dosahoval výkonu 640 koní. Ještě výkonnější byly varianty s pohonem všech kol LP 650-4 a LP 670-4 SV.

Výroba byla ukončena 11. května 2010 exemplářem číslo 4099, vozem Murciélago LP 670-4 Super Veloce s povrchovou úpravou v zářivé oranžové barvě Atlas.

Lamborghini Gallardo

Lamborghini Gallardo, které bylo v letech 2003 až 2013 vyrobeno ve více než 14 000 exemplářích, bylo prvním velmi úspěšným „malým“ supersportem společnosti a ideálně navazovalo na všechny předchozí „malé vozy Lambo“, které stejně jako Jalpa z 80. let a prototyp Calà z následujícího desetiletí neměly velký úspěch.

Nízké hranaté linie ukazovaly jasnou příbuznost s většími a výkonnějšími sestrami, zatímco motory V10 měly zdvihový objem 5 a 5,2 litru a výkon od 500 do 570 koní.

Lamborghini Aventador

Vůz, který v roce 2011 převzal štafetu po modelu Murciélago, se na scéně udržel jedenáct let a tradiční dvanáctiválcový motor bez jakéhokoli systému elektrifikace doprovodil do důchodu speciální edicí Ultimae a jednorázovými modely Invencible a Auténtica.

S výkonem 700 koní, který poskytoval přirozeně nasávaný dvanáctiválec 6.5 V12, byl Aventador při svém debutu nejvýkonnějším silničním Lamborghini, jaké kdy bylo vyrobeno.

Nová vlajková loď se ale mohla pochlubit ještě jedním důležitým rekordem, díky němuž byla mnohem lehčí než její předchůdce – šlo o první supersport Lamborghini s karoserií z uhlíkových vláken.

Stříbrné Lamborghini.
zdroj: unsplash.com

Lamborghini Huracán

Lamborghini Huracán, které bylo uvedeno na trh v roce 2014 a stále se vyrábí, zaujalo místo modelu Gallardo. Má agresivnější vzhled a je ještě výkonnější a rychlejší než jeho předchůdce.

Desetiválcový motor sdílí mnoho komponentů s motorem montovaným do nejvýkonnějšího z vozů Audi R8, přičemž jeho výkon se v průběhu let zvýšil z 580 koní verze LP 580-2 na 640 koní novějších variant STO a Tecnica. Od loňského roku nabízí automobilka také temperamentní terénní verzi Huracán Sterrato.

Lamborghini Urus

Duchovní dědic legendárního modelu LM 002 z 80. a 90. let minulého století má pro automobilku velký historický význam. Před uvedením této rychlé vlajkové lodi se zdviženými koly v roce 2018 se Lamborghini nikdy neodvážilo vstoupit na území SUV.

Mechanický základ vozu je stejný jako u jeho příbuzných Audi Q7 a Porsche Cayenne, ale charakter je drsnější a sportovnější. Navzdory jeho mnohem větší světlé výšce, která mu umožňuje odvázat se i na nezpevněných cestách, si zachovává typický vzhled Lamborghini. O pohon se stará osmiválec V8 s dvojitým přeplňováním o výkonu 666 koní.

Lamborghini Revuelto

Při znovuzavedení některých stylistických prvků, které již byly k vidění na některých speciálních Lamborghini, jako je například Sian, se vám při pohledu na tento nový supersport zatají dech.

Lamborghini Revuelto se však do historie zapíše především radikální změnou, kterou přináší – za hlavami řidiče a spolujezdce pulzuje první přirozeně nasávaný dvanáctiválec, který masivně využívá elektrifikaci. Modernizovaný zážehový motor o objemu 6,5 litru podporují na hranici 825 koní tři elektromotory, každý o výkonu 150 koní, což dává dohromady systémový výkon 1 015 koní.

Zdroj: lamborghini.com, topgearitalia.com, hotcars.com

Autor: Martina Šťastná
zavřít reklamu