Pod kapotou velkého luxusního sedanu se skrývá závodní motor. To je ve zkratce myšlenka, která stojí za jedinečnou kombinací elegance a sportovního ducha, jež rozhodla o celosvětovém úspěchu Maserati Quattroporte. Vůz, který se začal vyrábět již v roce 1963, je nejdéle vyráběným modelem slavné italské automobilky. Jeho příběh bude brzy obohacen o novou kapitolu.
Šedesát let rychlosti i elegance
Za šedesát let své existence se nejrychlejší limuzína na světě hodně změnila, ale neviditelná nit, která spojuje předchůdce s dnes prodávaným modelem, vypovídá o automobilu, který dokázal projít napříč epochami a přitom si zachoval silné vazby na své ušlechtilé kořeny.
Maserati Quattroporte (1963)
Pro lepší představu o významu Maserati Quattroporte stačí říci, že před rokem 1963 pojem vysoce výkonný luxusní sedan prostě neexistoval. Elegantní karoserie, ocelová nosná podlaha, interiér potažený měkkou kůží a zdobený jemnými dřevěnými dýhami, to vše do nejmenšího detailu navrhl Pietro Frua.
Pod impozantní přední kapotou pulzoval osmiválec o výkonu 260 koní z modelu 5000 GT, který dával vozu výkon odpovídající nejlepším sportovním vozům té doby. Maximální rychlost přesahovala 230 km/h. Nejrychlejší sériově vyráběný sedan na světě, jak jej automobilka oprávněně prezentovala, se navíc pyšnil také několika mechanickými řešeními, která předběhla svou dobu, jako byl posilovač řízení a čtyři hydraulicky posilované kotoučové brzdy.
Maserati Quattroporte (1974)
Druhá generace Maserati Quattroporte spatřila světlo světa v roce 1974. V té době společnost ovládal Citroën, který se pokusil oživit lesk luxusního sedanu vyráběného v letech 1963-1969 v počtu 776 kusů. Modelu „oblékl“ elegantní, ale nepříliš osobitou karoserii do mechanického základu s pohonem předních kol Citroënu SM.
Motorem byl šestiválec o výkonu 210 koní z modelu Maserati Merak, který byl sám odvozen od motoru se dvěma písty navíc vyvinutého koncem 50. let pro model 5000 GT. Kvůli poněkud anonymnímu designu a nezajímavým výkonům se výroba tohoto Maserati Quattroporte zastavila na pouhých 12 exemplářích.
Maserati Quattroporte (1979)
S cílem zapomenout na neúspěch, který se zrodil pod křídly Citroënu, se v roce 1979 automobilka Maserati, která mezitím přešla do rukou italsko-argentinského podnikatele Alejandra De Tomasa, rozhodla vyvinout třetí generaci. Zaměřila se na motory Maserati V8 o výkonu 255 až 300 koní a definování stylu svěřila do rukou zkušeného designéra, kterým byl Giorgetto Giugiaro.
Ten dal modelu podobu klasickému sedanu s hranatými liniemi ve stylu 80. let a tato volba se ukázala jako vítězná. V letech 1979-1990 bylo vyrobeno více než 2000 exemplářů. Vůz se navíc těšil rovněž přízni významných osobností, jako byl například Luciano Pavarotti nebo prezident Itálie Sandro Pertini, který si v roce 1982 vybral jako svůj reprezentativní vůz tmavě modrý exemplář s pancéřovanou karoserií a béžovým sametovým interiérem.
Maserati Quattroporte (1994)
Čtvrtá generace Maserati Quattroporte byla představena na turínském autosalonu v roce 1994 pod záštitou koncernu Fiat, který rok předtím získal celý akciový podíl v Maserati ve snaze znovu jej uvést mezi velké luxusní značky.
Jednalo se o sportovní sedan s motory V6 a V8 se dvěma turbodmychadly. Karoserie, kterou navrhl Marcello Gandini, byla velmi elegantní a nepostrádala několik originálních znaků, jako například šikmé seříznutí podběhů zadních kol.
Maserati Quattroporte (2003)
Pátá generace se zrodila v roce 2003 uprostřed plánu na znovuzrození značky, který připravila skupina Fiat společně s Ferrari a jehož prvními kroky bylo uvedení modelu 3200 GT v roce 1998 a návrat do Spojených států s modely Spyder a Coupé v roce 2001.
Nový luxusní sedan ohromil krásou své karoserie, kterou navrhl Pininfarina, ale přesvědčivý byl i motor, mohutný osmiválec o výkonu 400 koní. V roce 2008 byla nabídka motorů rozšířena o verzi s výkonem 430 koní, který v následujícím roce vzrostl na 439 koní. Ve stejném roce se Maserati Quattroporte dočkalo i nového vzhledu. Výroba se zastavila na konci roku 2012 po zhruba 24 000 exemplářích
Maserati Quattroporte (2013)
Dnes prodávané Maserati Quattroporte se zrodilo pod křídly koncernu FCA v roce 2013, přesně půl století poté, co se objevila první generace modelu. Nejsilnější verze poháněná dvakrát přeplňovaným osmiválcem o výkonu 530 koní vyvinutým ve spolupráci s Ferrari dosahovala maximální rychlosti 307 km/h, což z Maserati Quattroporte učinilo nejrychlejší sedan na světě.
V roce 2016 prošel model modernizací, o dva roky později dostal balíček pokročilých elektronických asistenčních systémů pro řidiče a v roce 2020 spatřila světlo světa verze Trofeo s výkonem 580 koní a maximální rychlostí 326 km/h.
Maserati Quattroporte (2024)
Kompaktnější, luxusnější a s elektromotorem, taková má být nová generace legendárního modelu, která by se měla objevit již během letošního roku. Značka před časem oznámila, že do roku 2030 kompletně převede svou výrobu na elektrický pohon, takže by nebylo žádným překvapením, kdyby její nový luxusní sedan byl založen na platformě STLA, která je již základem většiny z třinácti „bateriových“ modelů skupiny Stellantis.
Zdroj: infomotori.com, maserati.com