Mercedes-Benz: Jen málokterá automobilka má tak bohatou historii motorsportu jako třícípá hvězda

Přestože je tato značka obvykle spojována s luxusem a prestiží, Mercedes-Benz má za sebou dlouhou historii neuvěřitelných výkonů v motorsportu. Již více než 120 let se stuttgartská společnost umisťuje na předních místech motoristických závodů. Pojďme si některé úspěchy německé automobilky připomenout.

Vítězství v Semmeringu (1903)

Před 121 lety si Hermann Braun dojel s vozem Mercedes-Simplex 60 hp „Gordon Bennett“ pro vítězství v rakouském závodě do vrchu Semmering, který byl založen v roce 1899. Braun zvládl tehdejší trať za 8:47,6 při průměrné rychlosti 68,23 km/h. Jednalo se o klikatou horskou silnici s devíti zatáčkami a průměrným sklonem 10 %.

Mercedes 60 hp se vyráběl pouhé dva roky a byl pozoruhodně vyspělý. Díky mohutnému motoru o objemu 9,3 litru dosahoval tento vůz maximální rychlosti 109 km/h. Později se Braun do Semmeringu vrátil s Mercedesem 120 k. Za volantem tohoto výkonnějšího modelu snížil svůj čas o minutu a trať zvládl za 7:47,0 při průměrné rychlosti 80,4 km/h.

Rychlostní rekord (1913)

Mercedes chtěl ukázat, jak jsou jeho vozy napřed před ostatními, a proto nepolevil a koncem roku 1913 vytvořil s vozem Benz 200 hp, známějším jako Blitzen Benz, dva nové rychlostní rekordy. Britský závodník Lydston Granville Hornsted se postavil na rovinku oválu Brooklands a stanovil nový rychlostní rekord na půl míle s průměrnou rychlostí 113,8 km/h. Druhý rekord, průměrná rychlost dosažena na jednom kilometru, činil 118,6 km/h.

O tento pozoruhodný výkon se postaral čtyřválcový motor o objemu 21,5 litru. S výkonem 200 koní a aerodynamickým designem tento vůz skutečně předběhl svou dobu. V následujícím roce překonal Hornsted s vozem Benz 200 hp ještě více rekordů a údajně dosáhl průměrné rychlosti 200 km/h na trati dlouhé jednu míli.

Závodní auta Mercedes-Benz.
zdroj: unsplash.com

Pagoda SL jako legenda rallye (1963)

Rallye v podání značky Mercedes-Benz zůstává z nějakého důvodu často bez povšimnutí. Byly ale doby, kdy automobily této značky uměly zvedat prach a zdolávat ty nejdrsnější silnice, a model 230 SL „Pagoda“ patřil k těm nejlepším.

Ačkoli mnozí považují model Pagoda se svým neobvyklým stylistickým řešením střechy za luxusní klasický vůz GT, automobil ukázal, že má skutečné schopnosti sportovního vozu, když s ním v roce 1963 Eugen Bohringer vyhrál Rallye Spa-Sofia-Liège. Bohringer ujel neuvěřitelných 3418 kilometrů za pouhých 90 hodin.

Odvážný řidič si liboval v krátkém rozvoru a ostrém řízení a svůj výkon komentoval slovy: „Stačí dát nohu dolů a moc nebrzdit.“ To ale nebyl žádný lehký výkon. Vůz 230 SL byl jen jedním z dvaceti vozů, které dojely do cíle. Na start se přitom postavilo 129 týmů.

Mercedes CLK-LM (1998)

Mercedes-Benz CLK LM byl sportovní vůz skupiny GT1 navržený a vyrobený společností Mercedes-Benz ve spolupráci s AMG pro závody FIA GT Championship. Aby vůz splňoval požadavky pro účast v šampionátu, musela být postavena verze pro silniční provoz, aby byl vůz homologován.

Tento vůz byl znám jako Mercedes-Benz CLK LM Straßenversion, bylo vyrobeno pouhých dvacet šest silničních exemplářů. Motor V12 o objemu 7,3 litru dosahoval výkonu až 622 koní a umožňoval zrychlení z 0 na 62 km/h za 3,8 sekundy.

Formule 1 a Mika Häkkinen (1998)

Když se McLaren a Mercedes rozhodly spojit své síly, ani jeden z nich si nedokázal představit, jak úspěšní budou. V roce 1997 debutovaly závodní vozy F1 McLaren-Mercedes, známé jako stříbrné šípy, a okamžitě všechny uchvátily.

David Coulthard vyhrál první závod sezóny 1997 na Velké ceně Austrálie. O rok později se Mika Häkkinen utkal s Michaelem Schumacherem z Ferrari a 1. listopadu 1998 Häkkinen vyhrál Velkou cenu Japonska a odjel s titulem mistra světa.

Zdroj: emercedesbenz.com, motorinolimits.com

Autor: Martina Šťastná
zavřít reklamu