Ve 20. letech 20. století začaly automobily stále více dobývat svět a zároveň se stále více jejich výrobců snažilo naplnit potřebu rychlejší a bezpečnější dopravy. Mnohé vozy ale byly svým vzhledem stále poplatné starému designu „kočárů“. Pak ale naštěstí přišel Giuseppe Figoni a navždy změnil automobilový svět.
Nelehké začátky
Giuseppe Figoni se narodil v roce 1892 v italském městě Farini. Když mu bylo osm let, přestěhovala se jeho rodina za lepším životem do Paříže. Již ve čtrnácti letech, když se stal učněm u jednoho z místních výrobců karoserií a o pouhé dva roky později navrhl nový hliníkový rám pro karosárnu Vachet a její majitel jeho návrh použil na vůz, který byl později prodán španělskému králi.
Po bojích v první světové válce se Figoni vrátil do Francie a založil vlastní firmu Carrosserie Automobile, která vyráběla rozmanité karoserie na zakázku pro několik automobilek, jako byly například Renault, Alfa Romeo, Delage, Panhard, Bugatti a Delahaye.
Pravdou je, že Figoniho tehdejší návrhy se v mnohém podobaly tomu, co v té době dělali všichni – byly jednoduché na stavbu i opravy a zaměřené především na funkci.
Automobilový génius
I z tohoto důvodu Figoni dosáhl jen omezeného úspěchu. Konkurence na trhu byla stále větší a on věděl, že musí přijít s něčím jiným. A to také udělal. Přešel na aerodynamické tvary a do designu vozů zavedl vlivy art deco.
Jestliže jeho Alfa Romeo 8C 2300 z roku 1932 byla ještě podobná tomu, co dělali ostatní, počínaje modelem Delahaye Type 138 z roku 1934 se vydal zcela jiným směrem a už se nikdy nevrátil.
Navíc ostatní designeři si toho všimli a též začali vytvářet aerodynamičtější vozy. Vliv Figoniho na způsob využití aerodynamiky automobilu vedl k revoluci, která trvala až do konce 50. let.
Figoni & Falaschi
V polovině třicátých let začal Figoni spolupracovat s toskánským podnikatelem Ovidiem Falaschim, automobilovým nadšencem a velmi schopným obchodním manažerem.
Tak vznikla společnost Figoni & Falaschi, která umožnila Figonimu soustředit se na kreativitu a vztahy se zákazníky, zatímco Falaschi převzal odpovědnost za řízení a administrativu.
Výsledkem této spolupráce byly jedny z nejkrásnějších vozů, které kdy byly vyrobeny, a to i proto, že Figoni se při navrhování nechal ovlivnit aerodynamickými tvary z leteckého průmyslu.
Figoniho fascinace nevšedními tvary způsobila senzaci na pařížském autosalonu v roce 1936, kde byl představen vůz Delahaye 135 s eliptickými tvary a uzavřenými blatníky. K tomu se v roce 1938 přidala další ikona – Talbot-Lago T150C SS Coupé s tvarem slzy.
Legendární styl
Figoni měl umělecký cit pro barvy a rád spolupracoval i s módními návrháři, kteří následně vytvářeli šaty, klobouky, rukavice a boty, jež dokonale ladily s liniemi a barvami jeho vozů.
Jeho vozy, které byly vždy zaměřené nejen na design, ale i na funkci, jsou dodnes okamžitě rozpoznatelné díky zaobleným předním a zadním blatníkům, pro které se vžil název „goutte d’eau“, strmě skloněným čelním sklům a použití dvou, někdy dokonce tří barev laku na jedné karoserii.
Zdroj: autostories.it, alvolante.it