Nový elektrický Renault 5 s retro tvary inspirovanými slavným předchůdcem ze 70. let se pro mnoho automobilových nadšenců stal impulzem k tomu, aby s nostalgií zavzpomínali na malý vůz, který byl na scéně v letech 1972 až 1996 a vyrobilo se ho více než pět milionů kusů.
Renault 5 (1972)
Švihácký vzhled, praktické rozměry do města a prostorný interiér byly hlavními přednostmi Renaultu 5, prvního moderního hatchbacku francouzského výrobce. Při uvedení na trh byly nabízeny dva čtyřválcové motory. Motor o objemu 0,8 litru disponoval výkonem 36 koní a motor o objemu jednoho litru měl výkon o jedenáct koní vyšší.
Renault 5 Électrique (1973)
Myšlenka současného Renaultu 5, kterou společnost prozkoumala v roce 2021 v podobě koncepčního vozu a kterou uskutečnila v podobě modelu z letošního ženevského autosalonu, má kořeny mnohem dál, než by se mohlo zdát.
Již v první polovině 70. let minulého století totiž francouzský energetický gigant EDF ve svých dílnách Renardières v Moret-sur-Loing nedaleko Paříže zkoumal systém přestavby Renaultu 5 na elektrický pohon.
Vůz byl identický s benzinovými verzemi, ale disponoval elektromotorem, který poháněla sada 34 olověných akumulátorů, které podle společnosti zaručovaly dojezd 110 km v městském provozu.
Renault 5 Alpine (1977)
První sportovní verze Renaultu 5 nesla podpis Alpine, což byl výrobce závodních vozů, který od roku 1973 patřil pařížskému gigantu. Díky řadě úprav, včetně vyššího kompresního poměru, se výkon motoru zvýšil z 63 na 93 koní. Výsledkem bylo zrychlení z 0 na 100 km/h za přibližně 9 sekund a maximální rychlost 175 km/h.
Renault 5 Monte Carlo (1978)
Během své dlouhé kariéry byl Renault 5 nabízen v několika speciálních verzích. Tato limitovaná série, založená na modelu TS a inspirovaná nejslavnějším rallye závodem světa, se na první pohled vyznačovala jasně žlutým a červeným lakováním a nápadným nápisem „Renault 5“na bocích.
Renault 5 (1979)
Sedm let po svém uvedení na trh začal být model nabízen též v pětidveřové verzi, což bylo ku prospěchu prostornosti. Další důležité inovace se týkaly nabídky motorů, kdy byl představen nový motor o objemu 1,1 litru a výkonu 47 koní, a interiéru, který získal novou přístrojovou desku, nový volant a nová sedadla.
Renault 5 Turbo (1980)
Kromě podobnosti karoserie, která byla ale poněkud „zošklivena“ řadou vstupů vzduchu a aerodynamických doplňků, nemá Renault 5 Turbo s hatchbackem, z něhož vychází, nic společného.
Model určený k závodění v rallye měl pouze dvě sedadla, pohon zadních kol a centrálně umístěný motor s elektronickým vstřikováním. Jízda vyžadovala zkušenosti, neboť 160 koní, které motor poskytoval, měly rozpohybovat pouhých 900 kilogramů vážící vůz. Výsledkem bylo zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,5 sekundy a maximální rychlostí přes 200 km/h.
Renault 5 Alpine Turbo (1981)
Čtyři roky po svém debutu získala tato verze Renaultu 5 turbodmychadlo Garrett T3. Motor o objemu 1,4 litru poskytoval dalších 17 koní, čímž dosáhl výkonu 110 koní a nabídl zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,5 sekundy a maximální rychlostí 185 km/h.
Zvýšený výkon přiměl inženýry k revizi brzdového systému, kdy zadní bubny nahradili dvojicí výkonnějších kotoučů schopných zajistit energičtější zpomalení a kratší brzdnou dráhu.
Renault 5 Supercinq (1984)
Po dvanáctileté kariéře automobilka představila další verzi. Ačkoli design byl upraven přidáním efektních tmavých plastových nárazníků a bočních lišt v souladu s módou 80. let, celkový styling zůstal věrný starému modelu.
Jinak byl ale Renault 5 Supercinq plný novinek. Nové bylo přední zavěšení typu MacPherson, které již nemělo torzní tyče, nové byly také motory, které vycházely z motorů větších sedanů R9 a R11 a byly namontovány příčně, nikoliv podélně.
Renault 5 E-Tech (2024)
Ačkoli je nový Renault 5 E-Tech přepracován v moderním duchu, jeho tvary navazují na hatchback ze 70. let, od kterého nový model v ideálním případě převezme štafetu. Pod designem s příchutí historie se skrývá zcela nová platforma určená speciálně pro elektromobily.
Motor, který je připojen k předním kolům a nabízen ve třech různých výkonových stupních, je napájen baterií o kapacitě 52 kWh, která slibuje dojezd až 400 km. Později bude k dispozici také menší baterie, která by měla s kapacitou 40 kWh zaručit dojezd kolem 300 km.
Zdroj: renaultgroup.com, autoevolution.com, motor1.com