Posílení veřejné dopravy je jedním ze způsobů, jak odlehčit městským ulicím od dopravy a následně i od znečištění, které produkuje. V Číně do této oblasti hodně investují a jedním z nalezených řešení je autonomní kolejová doprava (ART), známá také jako Smart Rail.
Spojuje výhody výhod autobusu a tramvaje
Na pohled vypadá jako tramvaj a stejně jako ona jezdí pouze po vymezených trasách, ale na rozdíl od tramvaje nepotřebuje koleje ani nadzemní vedení. Ve skutečnosti se vozidlo pohybuje autonomně, přičemž jako „trať“ využívá trasu vymezenou dvojitou rovnoběžnou přerušovanou čarou.
Možná to zní jako sci-fi, ale projekt Smart Rail byl spuštěn již v roce 2017 ve městě Ču-čou v jihočínské provincii Chu-nan a vyvinula ho dceřiná společnost čínského železničního gigantu CRRC (China Railway Rillingstock Corporation).
Velkou výhodou této veřejné dopravy je to, že může přepravovat velké množství cestujících, aniž by potřebovala vysoké náklady spojené s budováním vyhrazených tras s kolejemi. K pohybu v dopravě jí stačí pouze dopravní značení jako autobusu.
Pojme až 500 pasažérů
Smart Rail se pohybuje výhradně na elektrický pohon a na jedno desetiminutové nabití ujede až dvacet čtyři kilometrů, takže k zajištění jeho provozu stačí na terminálech instalovat dobíjecí stanice. Každý vůz může přepravit přibližně sto cestujících.
Běžně má vozidlo tři vozy, ale ve špičce lze přidat další dva, aby se dosáhlo maximální kapacity pět seti cestujících na jednu jízdu. Senzory rozpoznávají přerušované čáry jako koleje, zatímco jiný systém rozpoznává překážky, jiná vozidla a vynucuje světelnou signalizaci.
Zdroj: cbbc.org, thefuturescentre.org