Norsko: Jediná země Evropy, kde elektromobily předstihly benzinové vozy

V Norsku bylo v srpnu 2024 prodáno 94 % nových automobilů na elektrický pohon, čímž roční podíl aut na baterie dosáhl 90 % z celkového počtu nových prodaných aut. Tato skandinávská země je tak ve skutečnosti první na světě, kde jezdí více elektromobilů než benzinových aut.

Čísla, která v Evropě nemají obdobu

K 16. září bylo z 2,8 milionu automobilů na norských silnicích754 303 elektromobilů (26,26 %) a 753 905 benzinových aut (26,24 %). Vozy s dieselovým pohonem stále vedou s téměř milionem kusů (34,8 %), ale při současném trendu se očekává, že do roku 2026 je elektromobily předstihnou.

Na norských silnicích jezdí také necelých 210 000 plug-in hybridů a přibližně 156 000 hybridů. Tato čísla se značně liší od zbytku Evropy, kde prodeje elektromobilů klesají.

Úspěch elektromobilů v Norsku lze přičíst především rozsáhlému balíčku pobídek na podporu vozidel s nulovými emisemi. Tyto pobídky byly postupně zaváděny různými vládami již od počátku 90. let 20. století. Norský parlament posunul rok 2035 o 10 let dopředu a stanovil cíl prodávat do roku 2025 pouze nové automobily s nulovými emisemi – tedy elektrické nebo vodíkové.

Nabíjení elektromobilu.
zdroj: unsplash.com

Promyšlený politický plán

Téměř všechny norské politické strany byly jednotné v názoru, že je nutné, aby bylo ekonomicky výhodné vybírat si automobily s co nejnižšími emisemi podle logiky „znečišťovatel platí“ – tedy vyšší daně pro ty, kteří produkují nejvíce emisí, a nižší daně pro automobily s nízkými nebo nulovými emisemi.

Navíc se z daní z nejvíce znečišťujících automobilů dlouhou dobu přímo financovaly pobídky pro elektromobily, aniž by státní pokladna utrpěla ztrátu. Elektromobily prodávané v Norsku dlouho využívaly úplného osvobození od DPH, které bylo částečně obnoveno od 1. ledna 2023, ale vztahuje se pouze na prvních 500 000 norských korun z kupní ceny.

Kromě toho existují i další výhody, jako jsou například snížené poplatky za lístky na trajekty určené pro elektromobily, bezplatné parkování ve městech a osvobození od plateb za vjezd do center měst.

Současně byla vybudována dobře organizovaná dobíjecí infrastruktura s rychlodobíjecími stanicemi instalovanými na všech hlavních silnicích v zemi. V každém norském městě a obci je dnes několik dobíjecích míst, v hlavním městě Oslu jsou jich úctyhodné dva tisíce.

Zdroj: vaielettrico.it, futuroprossimo.it

Autor: Martina Šťastná
zavřít reklamu