Pokud se dnes řekne Škoda Felicia, každému se vybaví nástupce Favoritu z přelomu tisíciletí. Málokdo však tuší, že v 60. letech bylo toto jméno spojené s jedním z nejkrásnějších vozů, které mladoboleslavská automobilka kdy vyráběla. Světovou premiéru si sportovní kabriolet Škoda Felicia odbyl 1. března roku 1959 v Lipsku.
Jaké byly začátky původní Felicie?
Vůz byl odvozen od sedanu jménem Octavia a jeho předchůdcem byla Škoda 450, která se lišila pouze nápravou s listovými pružinami. Oba tyto modely však vycházely z modelu Škoda 440 Spartak, což je dnes také legendární automobil. Pokud bychom chtěli být časově přesní, musíme přiznat, že v Mladé Boleslavi vznikaly kabriolety již od roku 1955 a to právě pod označením 450. Na mezinárodním autosalonu v Lipsku se však Škoda vytasila se zbrusu novým názvem, který okamžitě oživil prodeje tohoto sportovně laděného kabrioletu.
V našich končinách si příliš slávy neužila
I když si budete říkat, že takto krásné vozidlo bylo doménou pouze tuzemských prodejců, opak je bohužel pravdou. Drtivá většina všech vyrobených Felicií se totiž vyvážela do zahraničí. Nemalá část se dokonce dostala za velkou louži, tedy do USA, kde statečně sváděla souboje s místními silničními koráby. V dobové reklamě z 60. let je navíc nejkrásnější český kabriolet vyzdvihován nad americkými křižníky, které byly označovány jako dosti nevýhodná koupě.
Škoda Felicia totiž podle reklamy předčila zahraniční vozy zejména pěknými a jednoduchými křivkami, nízkou spotřebou benzínu, jednoduchou údržbou a hlavně manuální převodovkou, jež byla daleko méně poruchová, než ta automatická.
Jaká byla ovšem pravda?
Reklama fungovala i v 60. letech, a to s velmi zajímavými informacemi. V současné době je však musíme uvést na pravou míru. Americké vozy z tohoto období byly v porovnání s těmi tuzemskými kvalitnější a jejich údržba nebyla zdaleka tak složitá, jak by se podle dobové reklamy mohlo zdát. Se spotřebou ovšem propagátoři nelhaly, americké vozy měly dvakrát větší motory s dvakrát větším výkonem a zdvihovým objemem. Další zádrhel byla otázka ceny, neboť průměrný Američan musel odložit 5 výplat, aby si mohl dovolit nový vůz. Čechoslováka by nová Felicia stála celých 33 odložených výplat, což bylo skutečně hodně peněz.
Jaké byly technické parametry Škody Felicia?
Původní model 450 sdílel se základní Felicií čtyřválec o objemu 1,1 litru s výkonem 50 koní. Výkonnější model Felicia Super se vylepšila na dvanáctistovku se dvěma karburátory schopnou dosáhnout výkonu 55 koní a maximální rychlosti 135 km/h. To nebylo na 60. léta a sportovní kabriolet vůbec špatné. Spotřeba paliva se pohybovala okolo 9 litrů na 100 kilometrů s pohotovostní hmotností 900 kilogramů. Auto bylo vcelku lehké a disponovalo slušným výkonem, který vám v 60. letech umožnil zažít sportovnější jízdu. Tedy pokud jste si Felicii mohli dovolit.
Jak je to s Felicií dnes?
Dnes je ze Škody Felicia velice ceněný veterán. Ceny relativně zachovalých modelů se pohybují nad hranici půl milionu korun, u nich je nutné provést kvalitní rekonstrukci. Jde však o velmi vzácný vůz, který se okamžitě stane ozdobou mnoha srazů nejen u nás, ale i ve světě. Pokud navštívíte specializované stránky s veterány, pak zjistíte, že se v České republice nachází jen pár kusů tohoto vozu určených k prodeji. Pouze jeden nebo dva automobily jsou však v ucházejícím stavu, čemuž pochopitelně odpovídá i cenovka.
Ten, kdo má původní Felicii v garáži si může pouze mnout ruce. Nejen, že vlastní dosti ceněný veterán, ale navíc v něm má velice dobře uložené svoje finance. Škoda Felicie bude na hodnotě pouze získávat.