Možná si budete říkat, že postavit poctu jednomu z nejrychlejších aut naší planety nebude rozhodně jednoduché. Pokud ovšem dlouhodobě vyrábíte nejdražší, nejluxusnější a zdaleka nejrychlejší automobily, pak je pro vás tento úkol vlastně banalitou. Vedení Bugatti nyní chce něco více, chce poctu bájnému EB110 SuperSport, která by měla cílit na ty nejnáročnější a nejmovitější zákazníky. Jak se jí tento úkol povedl?
Proč zrovna pocta EB110?
Abychom pochopili příběh tohoto vozu, musíme se vrátit trochu do minulosti. Před pár lety se podnikatel Romano Artioli zasloužil o znovuzrození francouzské automobilky Bugatti. Postavil honosné sídlo značky, přivedl ty nejtalentovanější a nejšikovnější konstruktéry a inženýry s plánem postavit nové nejrychlejší auto na světě. Docela ambiciózní projekt, nemyslíte? Tak vzniklo Bugatti EB110 GT představené u příležitosti 110. narozenin zakladatele Ettore Bugatti.
S tím se však nikdo v továrně nespokojil, a proto začaly vznikat plány na ještě výkonnější vůz. Odlehčením a vylepšením stávajícího GT vzniklo EB 110 SuperSport. V době svého vzniku neexistovalo nic sofistikovanějšího a rychlejšího. Ostatně to byl důvod, proč si ho zakoupil i Michael Schumacher.
Po vzestupu přišel pád…
Jak už to ovšem v životě bývá, po strmém vzestupu přišel tvrdý pád na dno. Konkurence Bugatti doslova rozcupovala a Artioli byl donucen vzdát se tohoto ambiciózního projektu z jednoduchého důvodu, došly mu totiž veškeré peníze. Ze dne na den tak ze světoznámé automobilky vyrábějící nejrychlejší automobil na světě zbyla pouze zavřená a opuštěná továrna. Tady ovšem zasáhl motoristický bůh, neboť krachující společnost zakoupil koncern Volkswagen, který ji vlastní dodnes. Musíme mu poděkovat, protože se zasloužil o podobu, jakou známe dnes.
Bugatti je na své kořeny pyšné
Právě jako pocta přišla automobilka s edicí Centodieci, což v překladu znamená 110. Číslo odkazuje nejen na typ EB110, ale také na 110. výročí založení značky Bugatti. Základem pocty typu EB110 SuperSport je pochopitelně technika Chironu, avšak karoserie je zcela jedinečná. Je navržena speciálně pro tento model a přímo odkazuje na originál, tedy EB 110 SS. Na přídi najdete o dost menší mřížku chladiče, z níž po stranách vycházejí podlouhlé lamely spojleru. Na boku se pak nachází typických pět otvorů sloužících k větrání a na zádi velké křídlo. Nesmí chybět ani masivní difuzor, který pouze ztělesňuje syrovou výkonnost a rychlost tohoto vozu.
Auto bude jezdit pekelně rychle
Už Chiron dosahoval úchvatných rychlostí, avšak Centodieci by mělo být ještě o něco rychlejší. Je totiž odlehčeno o 20 kilogramů, a jeho masivní šestnáctiválcový motor byl posílen na brutálních 1600 koní. Stovka bude dosažena za 2,4 sekundy a rychlost 300 km/h za pouhých 13,1 sekundy. Maximální rychlost však bude snížena na 380 km/h. Tyto hodnoty mnohonásobně přesahují Bugatti EB110 SuperSport, což ve své době rozhodně nebylo pomalé auto. 612 koňských sil, stovka na 3,3 sekundy a maximální rychlost 350 km/h se dnes nezdají až tak zajímavé, ale v roce 1992 to byla skutečná bomba.
Hotový vůz již spatřil světlo světa
Hotový automobil se již ukázal na prestižní výstavě vozů v Pebble Beach. Bugatti dokonce plánuje jeho výrobu. Chce vytvořit pouhých 10 kusů s astronomickou cenovkou 200 milionů korun, což je v přepočtu 9 milionů dolarů. Pokud si na něj myslíte, máte ovšem smůlu. Všech deset kusů je beznadějně vyprodaných. Užít si ho můžete alespoň na fotkách, nebo na dostupných videích. Jde o skutečnou automobilovou poctu v pravém slova smyslu.
I když drtivá většina z vás uvidí tento vůz pouze na obrázcích, nemusíte si zoufat. Síla internetu je všemocná, a proto se tímto skvostem budete moci kochat i vy.