Obecně se za veterána považuje každé vozidlo, které bylo vyrobeno před více jak třiceti lety. Avšak v praxi to tak jednoduché rozhodně není. Lhůta se počítá od data vyrobení automobilu, a nikoliv od data první registrace. Ne každé auto se může stát veteránem, neboť získání zelených značek není tak snadné, jak by se na první pohled mohlo stát.
Pokud budete se svým plechovým miláčkem žádat o status veterána, pak vás čeká celá řada kontrol a dokazování původu, originality a perfektního stavu vozu. Za tyto obtíže se vám ale stát odmění celou řadou výhod.
Jaké jsou první kroky k získání veteránských značek?
Naprostým základem je Mezinárodní technický kodex FIVA 2010, ve kterém jsou shrnuty veškeré požadavky na konkrétní vozidlo žádající o status veterána. Od tohoto nařízení se poté odvíjí i míra testů jednotlivých vozů, protože se jednoduše všechna auta nemohou stát veterány. První je na řadě klubová testace, která je zaměřená zejména na historický původ vašeho automobilu. Ihned následuje krajská testace, při níž bude detailně zkontrolován a ověřen perfektní technický stav vozidla.
Kdy mohu auto přihlásit jako veterána?
Po úspěšném absolvování testů vás bude čekat přihlášení vozu jako veterána. Za testy však budete muset nejprve zaplatit, a to maximálně 2000 korun za klubovou a 800 korun za krajskou testaci. Už v této chvíli se vám však proces může výrazně prodražit, neboť někdy musíte zaplatit cestovné komisaři nebo pořízení profesionálních fotografií. Pokud budete mít vše výše uvedené za sebou, je na čase se vydat na místní úřad, který se zabývá registrací historických vozidel. Pro zapsání budete muset předložit doklady o testaci, žádost o registraci, fotografie a zelenou kartu. Následně jako majitel obdržíte zelené registrační značky a průkaz historického vozidla.
Vztahují se na veterány nějaká omezení?
Na jednoduchou otázku pochopitelně existuje dost jednoduchá odpověď, kterou přináší samotný kodex FIVA. Říká, že historické vozidlo je takové vozidlo, které je uchováváno a udržováno v historicky věrném stavu a není užíváno ke každodenní přepravě. Podobným způsobem definuje veterána i český zákon, ve kterém se říká, že historické vozidlo nelze provozovat na pozemních komunikacích za účelem podnikání a běžného denního užívání pro vlastní potřeby. Nemusíte se ovšem bát, že by vás kvůli porušení těchto definic stavěla Police ČR. Pokud jste totiž pravým majitelem veterána, budete neustále dbát na co nejmenší kilometrový nájezd a co nejlepší technický i fyzický stav vozidla.
Jaké výhody má auto se zelenými značkami?
Největší výhodou bude s velkou pravděpodobností snížená sazba povinného ručení a rovněž osvobození od ekologické daně. Úřady jednoduše počítají s tím, že budete jezdit s veteránem minimálně a budete jej obdivovat pouze ve své garáži. Někteří majitelé berou za devízu i samotný doklad, že vlastní historicky netknuté originální vozidlo. Díky těmto nadšencům se můžeme i po téměř století kochat nádhernými stroji, které vytvořili naši pradědové.
Pokud sami vlastníte historický automobil, a chtěli byste si jej nechat oficiálně zaregistrovat, určitě navštivte oficiální webové stránky Federace klubů historických vozidel, kde se dozvíte další vyčerpávající informace.