Jak správně najet na dálnici? Zjistěte, jestli to děláte správně

Všichni tu situaci známe a několikrát jsme ji ve svém životě zažili. Najíždíte na dálnici a řidič před vámi místo zrychlování začne zpomalovat, neboť se blíží konec připojovacího pruhu. Tato chyba patří k jedněm z nejčastějších, kterou čeští řidiči dělají. Přitom se jedná o naprosto základní věc, jež se učí a vtlouká do hlavy už při prvních jízdách v autoškole.

Jak má správně připojení vypadat?

Při najíždění na dálnici nebo rychlostní komunikaci máte ze zákona povinnost využít připojovacího pruhu. Někteří řidiči se v něm ale příliš neohřejí, neboť ihned spínají levou směrovku a řítí se vstříc rychlým dálničním pruhům. Tak by to rozhodně vypadat nemělo. Správě byste měli v připojovacím pruhu postupně zrychlovat až na rychlost srovnatelnou s vozidly jedoucími v průběžných pruzích. Tím pádem bude vaše připojení krásně plynulé a vy nebudete svou jízdou nikoho omezovat ani ohrožovat.

Dejte si pozor na ostatní řidiče

Častým nešvarem je úmyslné přejíždění do levého pruhu, abyste uvolnili pravý pruh právě se připojujícím řidičům. V takových manévrech neúnosně roste riziko chyby, a proto byste se jich měli pokud možno vyvarovat. I vy totiž nesmíte ohrozit ani omezit řidiče jedoucí v levém pruhu, který by měl být navíc využíván pouze pro předjíždění. V praxi to ale funguje tak, že se před jakýmkoliv připojovacím pruhem všichni doslova nahrnou do levého pruhu a myslí si, jak prospěšnou činnost udělali. Jde pouze o řešení problému jiným problémem, přitom by prvotnímu podnětu šlo lehce zabránit.

Při připojování prostě šlápněte na plyn

Existuje jednoduchá rada, jak se správně připojit do průběžných pruhů. Prostě sešlápněte pedál až k podlaze, abyste co nejrychleji získali požadovanou rychlost. Tímto způsobem se naprosto elegantně zařadíte na dálnici nebo rychlostní komunikaci, aniž byste někoho omezili či dokonce ohrozili. Nezapomeňte také využít celou délku připojovacího pruhu k nabrání požadované rychlosti. Ve vyspělých státech s tím počítají, tudíž tomu pruhy pro připojení odpovídají. Na některých našich silnicích jsou tyto pruhy tak krátké, že by se v nich nerozjel ani monopost formule 1, natož plně naložený kamion. Stavba dálnic totiž v našich končinách probíhá svérázným způsobem, ale o tom si povíme zase někdy příště.

Samozřejmě, že naše rady nelze použít v naprosté většině silničních situací, ovšem při běžném provozu, kde se nestala žádná mimořádná událost, je vcelku dobře upotřebíte.

 

Autor: Karel Mareš

#kvíz 1 / 1 | Kdy je nejvhodnější sjet z připojovacího pruhu?

Kdy je nejvhodnější sjet z připojovacího pruhu?

zavřít reklamu