V minulých letech jsme byli pokaždé svědky nepříjemné situace, kdy se Porsche a Mercedes vrhli naplno do jedné závodní série a doslova jí dominovali. Program LMP1 slavil v letech 2015, 2016 a 2017 ohromný úspěch, díky čemuž se Porsche opět předvedlo jako král vytrvalostního závodění. I když jí v jednotlivých kláních hojně pomáhalo štěstí, svým konkurentům nedalo doslova ani přičichnout. O programu Mercedesu ve Formuli 1 se snad ani nemusíme zmiňovat, neboť v hybridní éře se mistrem světa nestal mistrem světa ještě nikdo jiný, než právě jezdec Mercedesu.
Jak to tedy bude ve Formuli E?
Před sezónou 2019/2020 se v sérii elektrických formulí sešla až nebývale kvalitní konkurence. Ke stávajícím značkám Audi, BMW, Jaguar nebo Nissan se přidalo i Porsche a Mercedes. O takto nabité startovní listině si mohou nechat pořadatelé jiných závodních sérií jenom zdát. Formule E ovšem nejsou klasické závody. A proto si šéf a zakladatel celého kolotoče Alejandro Agag myslí, že Mercedes, ani Porsche dominovat nebudou. I když přiznal, že byl překvapen jejich dominancí v prvních dvou závodech sezony, stále si nemyslí, že by se měl boj o titul odehrát právě mezi jezdci těchto dvou automobilek.
K vítězství potřebujete něco víc
Už kvůli novému systému kvalifikací nikdo neočekává dominanci jedné automobilky. A o to krásnější je vlastně seriál Formule E. Na startu stojí přes 20 téměř identických monopostů a vyhrát z nich může prakticky kdokoliv. Porsche a Mercedes se dají určitě řadit ke kandidátům na titul, ale nedá se očekávat jakákoliv jejich dominance. Díky zmíněným kvalifikacím a bonusovým bodům zůstane šampionát vyrovnaný až do posledních závodů. Je totiž vcelku obvyklé, že díky nevýhodnému pořadí v kvalifikaci startuje lídr šampionátu až na jednom z posledních míst.
Peníze nejsou všechno
I když Stoffel Vandoorne a Nyck de Vries jako jezdci Mercedesu disponují obrovským balíkem peněz, pomocí kterých mohou směřovat vývoj vozu správným směrem, pro celý tým je Formule E novým prostředím. Musí se nejprve popasovat s problematikou samotných monopostů, ale také strategií a v neposlední řadě i problematikou pneumatik. Ty jsou jednotné za každých podmínek a musí vydržet po celý závod. Stejná situace panuje i u Porsche, kde se bude Neel Jani a André Lotterer snažit o to, aby byl jejich monopost právě tím nejlepším v celém startovním poli.
Existuje rozpočtový strop?
Jak sám Alejandro Agag říká, peníze nejsou ve Formuli E rozhodujícím faktorem. Sice zde neexistuje žádný oficiální rozpočtový strop, avšak samotné utrácení a investování týmů je docela chytře vyřešeno. Samotné vedení seriálu si totiž myslí, že rozpočtový strop není vymahatelný, a proto přišli s velice chytrým pravidlem. Jedna automobilka může svou technologii sdílet za předem danou skrytou cenu, tudíž může i menší tým bez tovární podpory bojovat o titul. Můžete tak být konkurenceschopní například za 14 milionů liber a tým, který dá do vývoje přes 30 milionů liber bude oproti vám vypadat jako zcela neschopný v případě, že jej dokážete porazit.
Mistroství světa elektrických formulí pokračuje dalšími závody až po novém roce, ale i tak se máte na co těšit. Tvrdá konkurence mezi automobilkami slibuje napínavé souboje nejen o mistrovské body, ale také o čest a slávu v přicházejícím elektrickém automobilovém průmyslu.