Nejnovější zabiják Tesly si říká Lightyear One. Na jedno dobití dokáže dojet z Amsterdamu do Paříže. Ano čtete správně. Tento elektromobil je prvním vozem na baterie s vysokým dojezdem, se kterým budete moci normálně žít. Kapacita akumulátorů je u elektrických automobilů problémem již od jejich vzniku, avšak nyní se zdá, že Lightyear One tento letitý problém vyřešil naprosto brilantně.
Jak je možné, že má tak vysoký dojezd?
Lightyear One vděčí svému enormnímu dojezdu především moderní technologii, kterou se konstruktéři nebáli zakomponovat přímo do karoserie vozu. Celý vzhled a koncept je totiž tvořen za účelem co nejmenšího aerodynamického odporu, takže by uložená elektrická energie měla být využívána o dost efektivněji. Lightyear One bezpečně poznáte podle elegantních tvarů, jedinečných solárních panelů a také zbrusu nového elektrického pohonného systému se čtyřmi motory pro lepší využití energie.
Opravdu jsou na autě solární panely?
Někomu by se to možná mohlo zdát přitažené za vlasy, ovšem je potřeba si uvědomit, že jedním z prvních obnovitelných zdrojů energie byla právě energie Slunce získávaná pomocí solárních panelů. Za každou hodinu jízdy na slunci je tak do akumulátorů předána dostatečná energie, aby mohl Lightyear One ujet ještě 12 kilometrů navíc. Jakmile totiž bude auto na slunci, budou se akumulátory přes solární panely dobíjet.
Hlavní je vysoká efektivita spotřeby energie
Společnost vyrábějící Lightyear One si jde svou vlastní cestou, neboť se při vývoji zaměřuje na co nejefektivnější využití energie. To ovšem neznamená, že jejich automobil nedisponuje obrovskou a těžkou baterií. Díky promyšlenému systému pohonu však dokáže ujet se stejnou kapacitou větší vzdálenost než Porsche Taycan nebo Tesla Model S. Klíčem k úspěchu jsou 4 elektrické motory, každý z nich umístěný u jednoho kola. To umožňuje automobilu efektivní pohyb a také pokročilé vektorování točivého momentu.
Jak snížit aerodynamický odpor?
Závody o co nejnižší aerodynamický odpor jsou tu od vývoje automobilů, avšak dnes jsou dotažené do extrému. Vozy nesmí mít klasické kliky pro otvírání dveří, místo toho mají pouze tlačítko. Zrcátka jsou nahrazena vnitřními obrazovkami a disky kol musí být zcela zakryté, aby auto klouzalo vzduchem co nejpřirozeněji. Tím pádem nebude mít takový odpor vzduchu a může se stejnou kapacitou baterií ujet větší vzdálenost.
Důležitá je i redukce hmotnosti
Mimo dojezdu je největším problémem elektromobilů velká hmotnost akumulátorů. Ty jsou až nesmyslně těžké, a přitom nenabízejí požadovaný dojezd. Pro lepší povědomí o elektrických vozech je tedy potřeba baterie odlehčit a zvýšit jejich kapacitu. Po ošetření všech neduhů se stanou elektromobily dostupnějšími a planeta bude zelenější. Ovšem pouze v případě, že budou nabíjeny z ekologického zdroje. Elektromobil napájený 40 let starou uhelnou elektrárnou naší planetě příliš nepomůže.
Bude Lightyear One praktický?
I když si můžete říkat, že bude Lightyear One pouze výstřelkem do tmy, který bude dostupný pouze pro pár vybraných lidí na světě, není tomu tak. Měl by se stát masově vyráběným elektromobilem, jenž bude více než směle konkurovat Tesle Model S. Dojezd solidních 570 kilometrů a místo v interiéru pro 5 dospělých osob jistě naláká hned několik příznivců pokroku.
Na papíře vše vypadá dobře, je tak pouze otázkou času, než se Lightyear One ukáže světu.