V minulosti používala společnost UPS mnoho různých vozidel, mezi které se například řadil autobus, známý černý taxík Black Cab, Fiat 500 nebo malý Mini Cooper. Z tohoto součtu samozřejmě vidíte, že vozový park UPS si rozhodně zaslouží omladit a hlavně sjednotit.
Kdy jindy tedy představit novou a docela futuristickou dodávku s krásnými bočními posuvnými dveřmi, než na začátku nového desetiletí. V něm se očekává rapidní nárůst plně elektrické mobility, více ekologických konstrukčních řešení a postupné zavádění autonomního řízení do reálného provozu.
Nová dodávka bude elektrická
V dnešní době je samozřejmě velkým trendem používat uvnitř velkých měst elektrická vozidla, protože jednoduše nevypouští žádné výfukové plyny. Nejde sice o tak ekologický způsob pohybu, jak by se na první pohled mohlo zdát. Britská společnost Arrival vyrábějící elektrické dodávky však od společnosti United Parcel Service obdržela obrovskou objednávku, takže tato firma zažila tak trochu druhé Vánoce. Zakázka v hodnotě stovek milionů liber určitě udělala radost všem zaměstnancům, a pochopitelně i majitelům.
Kolik vozidel si UPS objednalo?
Společnost UPS předala výrobci objednávku na 10 tisíc elektrických dodávek, což rozhodně není málo. Do ostrého provozu se pak dostanou mezi lety 2020 a 2024. První dodávkové speciály by se tak k zákazníkům mohly dostat už během letošního roku, konkrétně se tak stane ve Velké Británii, kde je hlavní trh a sídlo společnosti UPS. Po roce 2023 pak má management firmy možnost nakoupit ještě dalších 10 tisíc elektrických dodávek. Vše však bude záviset na tom, jak se nová vozidla osvědčí v ostrém provozu a praxi.
Jak budou dodávky vypadat?
Konečný vzhled ještě není úplně jistý, stoprocentně se ale můžeme těšit na elegantní černé barvy UPS se zlatým pruhem. Do takového designu se převléknou všechna nová vozidla UPS a tedy i plně elektrické dodávky. Velká doručovací společnost si však nemůže dovolit pustit do ostrého provozu nevyzkoušená vozidla, protože by v tom nejhorším případě mohlo dojít až ke kolapsu celého systému. Právě proto už je nyní v ostrém provozu několik prototypů, které zkouší jak UPS, tak i Royal Mail.
Jaké je konstrukční řešení?
Všechna elektrická vozidla mají samozřejmě problémy s dojezdem a bateriemi. Akumulátory totiž nemají zase tak velkou kapacitu vzhledem k jejich váze, což je u rozvážkové dodávky dost velký problém. I proto výrobce zvolil jednoduché žebřiňákové šasi s lehkou kompozitní konstrukcí, díky čemuž se daří ušetřit obrovskou část hmotnosti. Navíc se podařilo snížit výrobní náklady na celých 50 procent v porovnání s benzínovými nebo naftovými dodávkami. Nové UPS elektrické vozítko bude mít dojezd necelých 500 kilometrů na jedno nabití s ložnou kapacitou 4 250 kilogramů. Vcelku solidní parametry, nemyslíte?
UPS určitě není první společností, která si nové Arrival dodávky objedná. V budoucnu si elegantní a efektivní vozidla pořídí i Royal Mail nebo Nespresso. Otázkou samozřejmě stále je, jak to bude s dobou nabíjení a reálným dojezdem se zátěží. Všechno by však měl zodpovědět právě probíhající testovací provoz.