Je lepší pohon všech čtyř kol, nebo si vystačíte s dvoukolkou?

Ještě předtím, než se pustíme do samotného srovnání, si musíme vymezit pojem pohon všech kol. Systém pohonu všech kol se používá hlavně u větších SUV, a můžeme ho vypnout zmáčknutím tlačítka nebo posunem páky.

Prostřednictvím počítače je na každé kolo distribuováno optimální množství výkonu a točivého momentu. Nalezneme jej například ve vozech Audi nebo Subaru.

Volba záleží především na vás!

Ale teď už pojďme k samotnému srovnání pohonu čtyř a dvou kol. Benzínoví nadšenci i široká veřejnost se dělí na dva nerozlučné tábory, které málokdy najdou společnou řeč. Když si ale kupujeme nové auto a rozhodujeme se právě v otázce systému pohonu, měli bychom se sami zamyslet, jak budeme nové vozidlo používat.

Od toho se totiž odvíjí i potřeba pohonu čtyř, nebo dvou kol. Pokud bydlíte v zapadlé horské vesnici, je pro vás čtyřkolka nezbytností, takže asi nebudete řešit její nevýhody. Naopak uprostřed velkoměsta si bohatě vystačíte s pohonem jedné nápravy.

Výhody pohonu všech kol

Prvním, a asi nejviditelnějším rozdílem mezi čtyřkolkou a dvoukolkou, je vylepšená bezpečnost. Jakmile přijde déšť, ledovka nebo sněžení, pohon čtyř kol nás daleko lépe udrží na vozovce, protože má auto lepší trakci. Lepší přilnavost poznáte nejenom při zrychlení, ale hlavně při zatáčení. Mnozí z vás by mohli namítat, že jsou důležitým faktorem i pneumatiky. Ano, to je pravda, ale i s těmi nejlepšími pneumatikami se dvoukolka na sněhu čtyřkolce nevyrovná.

Druhou skvělou výhodou je předvídatelnost pohonu všech kol. Větší SUV mají sice tendenci k lehké nedotáčivosti, ale to neznamená, že byste v řízení a přilnavost auta neměli mít důvěru. Ba naopak. Pro některé řidiče je důvěra v pohonný systém a trakci svého auta daleko důležitější než lepší zrychlení.

Nevýhody pohonu všech kol

Už při hledání vhodného vozu s pohonem všech kol narazíte na obrovskou nevýhodu. Pořizovací ceny takových modelů jsou o dost vyšší, než je tomu u pohonu dvou kol. Čtyřkolky jsou také náročnější a dražší na údržbu, protože má auto dvakrát více polonáprav a dvojnásobek hnacích hřídelí. Pohon všech kol je sice skvělý na sníh, ale pořád je zde otázka jeho servisní složitosti. Stačí, aby se rozbila jen malá nepodstatná součástka, a v tom lepším případě dojedete na pohon jedné nápravy.

Další podstatnou nevýhodou je zvýšení hmotnosti. Více komponentů pohonného systému zvyšuje celkovou váhu automobilu a s tím se pochopitelně zvyšuje i spotřeba paliva. Pokud pohon všech kol nepoužíváme 99 procent času, není to pro nás moc ekonomické řešení. Nemluvě o vyšším nároku na tlumiče na odpružení.

Jaký je tedy verdikt?

Jak již jsme si ujasnili na začátku, finální verdikt je pouze na vás. Pokud žijete v oblasti, kde hodně sněží a často se tvoří několikacentimetrové nánosy sněhu, nutně si musíte zakoupit auto s pohonem všech kol. Na druhou stranu četné průzkumy mezi řidiči odhalily, že většina z nich na mokré vozovce nepozná rozdíl mezi čtyřkolkou a dvoukolkou. Při běžném provozu jsou totiž rozdíly mezi oběma pohonnými systémy mizivé. Při ostré sportovní jízdě už je diference dost patrná.

Jestliže nevyužijete pohon všech kol alespoň 20 % času, který za volantem strávíte, je zbytečné si ho pořizovat. Zajděte raději do showroomu a vyberte si za srovnatelnou cenu daleko vybavenější a možná i bezpečnější auto s pohonem pouze jedné nápravy.

Autor: Martin Liška
Tagy: ,
zavřít reklamu