Málokdo ví, že továrna Jawa nevyráběla vždycky krásné motocykly charakteristické tmavě červené barvy. Původní podnik inženýra Janečka byla zbrojovka, kde se repasovaly těžké kulomety. Až poté se přešlo na výrobu motocyklů a malosériově i produkci automobilů.
Kolem roku 1934 začaly z vrat závodu v Kvasinách vyjíždět první licenční automobily Jawa 700. Následně přišla továrna s vlastní konstrukcí vozu Jawa Minor.
Jak začala výroba motocyklů?
Výroba motocyklů byla v továrně inženýra Janečka zahájena už v roce 1929, kdy se zde vyráběly motorky Wanderer pod značkou Jawa. Na počátku 30. let se jednalo o revoluční konstrukci dvojitého rámu lisovaného z ocelových plechů. Novinkou byl také motor v jednotném bloku s převodovkou a kardanovým náhonem na zadní kolo. Žádný podobný motocykl se tehdy v Československu, ani ve střední Evropě nevyráběl.
Kde měla Jawa své továrny?
Hlavní továrenské závody se nacházely v Praze-Nuslích, na Pankráci a později také v Týnci nad Sázavou. V 60. letech minulého století bohužel docházelo ke všeobecné centralizaci průmyslu, takže byla Jawa nucena opustit moderní výrobní linku na Pankráci a přestěhovat se do nevyhovujících prostor značky ČZ ve Strakonicích. Samostatně působila Jawa pouze v pražských Strašnicích a v nejmladší továrně v Týnci nad Sázavou.
Jaké jsou nejslavnější modely?
Mezi nejznámější výtvory firmy Jawa se určitě řadí model 50 přezdívaný Pionýr. Dříve narození určitě vědí, jaké psí kusy se na Pionýru daly vyvádět. I když byla padesátka vyráběna v továrně na Slovensku, hojně se rozšířila po celém našem území. Dalšími významnými modely byla Jawa 500 OHC, Jawa 350 a samozřejmě i Jawa 250. Ta je navíc navždy zvěčněna v krásné písni Věry Špinarové – Bílá Jawa 250. Určitě vám tento hit nyní začal znít v uších.
Model 350 měl přinést Jawě novou vlnu slávy
Obrovská konstrukční revoluce nastala v roce 1966, kdy inženýři přišli s novou automatickou odstředivou spojkou. Ta byla primárně určena pro modely 250 a 350 Automatic. Zajímavostí je, že si samotným patentováním vynálezu zajistila Jawa světové prvenství. Nejmenovaná japonská firma sice koncepci Jawy okopírovala a prodávala ji ve svých motocyklech, avšak oficiálně byla československá značka první na světě. Výroba inovovaných motorek 350 probíhala až do roku 2006, kdy se bohužel tento model přestal vyrábět. Za jeho koncem stály velice přísné emisní limity.
Jawa získávala slávu i na okruzích a terénních závodech
Dodnes platí, že nejlepší reklamou pro automobilku nebo značku motocyklů jsou úspěchy v motorsportu. Nejinak tomu bylo i u Jawy. Na československých strojích získávali naši jezdci vavříny po celém světě. Celkem získali naši jezdci 51 vítězství v soutěžích, a ještě mnoho dalších úspěchů. V silničních závodech byl nepřemožitelný František Šťastný, Václav Parus a samozřejmě i Gustav Havel. Po něm je dokonce pojmenovaný závod ve východočeských Hořicích.
Čtenáři doporučují: Před 1. světovou válku byla Praga prosperující automobilkou vyrábějící hned několik modelů.
Po sametové revoluci nastal útlum výroby
Po otevření hranic roku 1989 se do Československa začaly hojně dovážet stroje zahraniční výroby a o tuzemské motocykly Jawa přestal být zájem. Rozpad východního bloku a zejména ztráta trhů v SSSR byla pro Jawu obrovskou ranou, z níž se dodnes pořádně nevzpamatovala. V roce 1991 se odtrhla továrna v Divišově, kde se vyráběly plochodrážní speciály. Na konci 90. let se Jawa začala potýkat s velkými finančními problémy. Ty vyřešil až příchod nového kupce, jímž byla společnost Jihostroj, a. s.
Jihostroj, a. s. doslova zachránil Jawu před krachem. Tehdejšímu managementu musíme vyseknout obrovskou poklonu, protože bychom jinak přišli o jednu z nejslavnějších motocyklových značek na světě. Jawa byla a je naší chloubou, kterou si musíme opatrovat.