Peugeot už dávno není automobilkou pouze pro důchodce. O řidičích Peugeotu sice stále platí, že za volantem nejsou příliš dobří, avšak stejný problém mají i lidé v autech ostatních značek. Pojďme se společně podívat na několik hodně bláznivých konceptů a prototypů, které francouzská automobilka za dobu své dlouhé historie ukázala světu.
Peugeot Quasar
V 80. letech se na scéně motorsportu proháněly jak rychlé prototypy skupiny C, tak i rally monstra skupiny B. Právě z jednoho takového auta vychází Peugeot Quasar osazený čtyřválcovým motorem, turbodmychadlem a pohonem všech čtyř kol. Byl představen na autosalonu v Paříži roku 1984 – a už během prvních pár minut všechny ohromil. Jako jedno z mála aut své doby měl totiž nůžkové dveře.
Peugeot Proxima
Automobilka Peugeot chtěla v roce 1986 využít počítačového designu. Do té doby se auta navrhovala převážně na rýsovacích prknech, avšak na tvarech Proximy už se podílela umělá inteligence. Nejenom, že ji navrhl počítač, ale ještě byl tento Peugeot vyroben z kompozitních materiálů a disponoval technologií solárních článků napájejících ventilační systém. Pod kapotou najdeme plnotučný 2,8litrový motor s výkonem 600 koní.
Peugeot Oxia
Francouzská automobilka si v 80. letech zřejmě oblíbila číslovku 600. I její další koncept disponoval ohromujícím výkonem 600 koňských sil, což bylo ve své době opravdu hodně. Oxia byla navržena jako konkurence pro nejlepší supersporty světa. Minimálně v oblasti motorového prostoru se jim vyrovnala, a to díky 2,9 litrové V6 usazené uprostřed šasi.
Nemohl chybět ani pohon všech kol, avšak naprosto revoluční bylo řízení všech čtyř kol. Karoserie vyrobená z kevlaru a uhlíkových vláken zajišťovala nízkou hmotnost, takže Oxia jezdila jako namydlený blesk.
Peugeot 907
Viděli jste někdy cestovní Grand Tourer od Peugeotu? Je jím právě model 907, který kombinuje prostorný interiér s šíleným výkonem a dobrými jízdními vlastnostmi. Posuďte sami, pod kapotou je dvanáctiválec schopný produkovat až 500 koní. Ještě bláznivější je přenos výkonu na kola. O to se stará šestistupňová manuální převodovka spojená s hřídelem pohánějící zadní nápravu.
Rychlostní rekordy Peugeot 907 nikdy nelámal, ale na druhou stranu to nebyl žádný lenoch. Díky skořepinové karoserii z uhlíkových vláken vážil jen něco málo přes 1400 kilogramů. V interiéru bychom dokonce našli digitální přístrojový štít a dotykovou obrazovku.
Peugeot Onyx
Při pohledu na tento koncept si asi budete říkat, že francouzští návrháři dosáhli při jeho konstrukci na svůj vrchol. Krásnější a elegantnější auto asi nikdy nevyrobí. Onyx je výjimečný nejenom v exteriéru, ale na své si přijdete i v interiéru. Přístrojová deska je vyrobena z drcených novin, sedadla jsou z plastu a všechny ostatní drobnosti jsou z mědi. Ptáte se proč?
Kvůli zachování co nejmenší hmotnosti, protože opravdová slast se skrývá pod kapotou. Tam nalezneme originální motor z prototypu 908 Le Mans o výkonu 600 koní. 3,7 litrový osmiválec dokáže s autem vážícím pouhých 1100 kilogramů pěkně cvičit. Přeci jenom má Peugeot Onyx poměr 545 koní na jednu tunu, což je o dost více, než má Bugatti Veyron.
Pořád si myslíte, že Peugeot dělá nudná a pomalá auta? Pro obyčejné smrtelníky asi ano, ale jeho konstruktéři a designéři se rozhodně umí odvázat!