Během tření vzniká nejen teplo, ale také dochází k opotřebování materiálu. To platí i v případě pneumatik valících se po silnicích. Během jízdy se pneumatika tře o asfalt a dochází k jejím opotřebení. Kousky pryže však nezůstávají jen na asfaltu, jak by se mohlo zdát, ale také se dostávají do vzduchu, a to je problém.
Neviditelné trápení
Mikroplasty, které při jízdě vznikají jsou totiž daleko větší nepříjemností, než by se mohlo na první pohled zdát. Prach z pneumatik je druhým největším znečišťovatelem, co se mikroplastů týče. Uvolňován je pokaždé, kdy automobil zrychlí, zabrzdí, nebo zatočí. Částice se vzduchem dostávají do vodních cest, jídla, které jíme a také do vzduchu, který dýcháme. Do budoucna by to měl být takový problém, že do budoucna bude toto znečištění stejné téma, jako emise skleníkových plynů, o čemž se nyní tolik mluví.
Na tuto nepříjemnost si posvítili studenti, kteří vyvinu systém pro zachytávání těchto částeček, což přispívá k ochraně životního prostředí. Studenti zjistili, že guma, která se od pneumatik odděluje má pozitivní náboj. Proto byl vyvinut difusor, který obsahuje elektrostatické desky, jenž tyto částice přitahují.
Elegantní řešení
Zařízení přitom nevyžaduje příliš mnoho energie a proto jej lze snadno napájet ze současných alternátorů, které jsou v každém automobilu. Jelikož je nutné takové zařízení instalovat na všechna kola, musí se během zatáčení přizpůsobovat natočení kola. Veškeré uvolněné částice se ukládají do zásobníků, který lze snadno vyčistit během servisu. Tým studentů navíc hledá cestu, jak tento odpad uzavřít do smyčky a dále jej zpracovávat.
Celý projekt se dostal do finále známé soutěže James Dyson Awards, což napovídá tomu, že toto řešení není jen další nefunkční nápad. Prozatím je vše na začátku, ale toto by mohlo být velmi elegantní řešení tak velkého problému.
Zdroje: The Tyre Collective