Ford neboli Ford Motor Company, americká automobilka, která již více než sto let patří mezi nejznámější automobilové závody světa. I lidé, kteří se o automobilový průmysl příliš nezajímají, vědí, že jméno automobilka nese po svém slavném zakladateli. Henry Ford. Obdivuhodný muž s výjimečnými schopnostmi, který je dodnes považován za jednoho z nejdůležitějších průkopníků automobilismu jako takového. Pojďme si jeho pohádkový příběh stručně připomenout.
Kdysi dávno v Detroitu
Historie automobilky se začala psát již před více než sto lety, konkrétně roku 1903. Právě v tom roce totiž tehdejší podnikatel a významný průmyslník Henry Ford založil svůj první automobilový závod. Sídlem nové společnosti se stalo město Detroit. Prvním a nezapomenutelným automobilem, který z nového závodu vyjel, byl vůz s názvem Ford model A. Jen za první rok se ho ve velmi skromných podmínkách tehdejšího závodu, kdy na výrobě jednoho vozu pracovali pouze dva až tři zaměstnanci, vyrobilo neuvěřitelných tisíc sedm set padesát kusů.
Sny jsou od toho, aby se uskutečnily
I když automobilka vzkvétala, její majitel nebyl zcela spokojen. Měl totiž jeden velký sen. Toužil po tom vyrobit vůz, který by byl kvalitní, spolehlivý, ale zároveň finančně dostupný, aby si ho mohl dovolit každý Američan. Tento sen se mu splnil v roce 1908 s vozem Ford model T. Jeho cena byla tehdy pouhých osm set dvacet pět dolarů. Tomu ostatní výrobci automobilů nebyli vůbec schopni konkurovat. Kromě ceny byl model T výjimečný také svou konstrukcí a snadností na obsluhu i údržbu. Prostě skvělý vůz pro dynamický začátek dvacátého století.
Geniální myšlenka jménem pásová výroba
Není se proto čemu divit, že automobil se stal velmi brzy natolik žádaným, že automobilka nebyla schopna obrovskou poptávku uspokojit. Tehdy se opět projevil neskutečný výrobní i obchodní talent Henryho Fordy. Na rostoucí poptávku zareagoval do té doby nevídanou výrobní strategií. Psal se rok 1913 a Henry Ford ve své automobilce zavedl legendární pásovou výrobu. Během několika málo týdnů tak bylo možné automobil vyrobit osmkrát rychleji. Mimochodem v následujících patnácti letech Ford vyrobil a prodal díky pásové výrobě přes patnáct milionů vozů modelu T. Zavedení pásové výroby bylo spojeno i se speciálním programem, který Ford pro své zaměstnance založil. Jednalo se o to, že v rámci zaměstnání jim poskytoval i zdravotní péči či kulturní vyžití.
Ford stále žije
Později začala automobilka své modely pojmenovávat podle roku výroby. Existoval tak například Ford 1936, Ford 1941, Ford 1955 či Ford 1960. Díky svému rozkvětu automobilka během let rovněž pohltila několik svých konkurentů. Historie značky ale není spojena pouze s osobními automobily. V době druhé světové války firma vyráběla rovněž tanky či bombardéry. Od šedesátých let se portfolio Fordu rozšířilo o závodní automobily. Za svou konkurencí Ford nezaostává ani dnes, důkazem je zaměření výroby na elektromobily a další alternativní pohony.
Zdroj: history.com