Až si příště sednete do auta a zapnete topení, stěrače nebo GPS, můžete za to poděkovat ženám. Za těmito a mnoha dalšími inovacemi totiž stojí ženské průkopnice automobilového průmyslu. Tyto ženy svými nápady a vynálezy pomohly změnit běh automobilové historie a ovlivnily způsob, jakým dnes jezdíme. Pojďme si představit čtyři z nich.
Topení a Margaret Wilcoxová
Od podzimu do jara, kdy ve většině zemí panují nízké teploty, je řada lidí velmi vděčná za vyhřívání svých automobilů – vynález, za kterým stojí Margaret Wilcoxová. Margaret byla skutečnou průkopnicí a jednou z mála strojních inženýrek své doby. V roce 1893 si nechala patentovat konstrukci s otvorem, který vedl horký vzduch z motoru do interiéru vozidla, aby zahřál řidiče a cestující – jinými slovy první automobilové topení. Přestože byl návrh od té doby mnohokrát upravován, stal se základem pro systémy, které se používají i v dnešních vozidlech.
Brzdové destičky a Bertha Benzová
Manželka Karla Benze, vynálezce prvního patentovaného motorového automobilu, Bertha byla sama o sobě průkopnicí. V roce 1888 podnikla se svými syny první dálkovou jízdu, více než sto kilometrů dlouhou, aby pomohla uvést na trh „motorwagen“, jak se vozidlu tehdy říkalo. Během cesty musela Bertha provést několik oprav vozidla. Když se dřevěné brzdy začaly opotřebovávat, požádala místního ševce, aby je nahradil koženými podrážkami, čímž vznikla první verze brzdových destiček
Antireflexní sklo a Katharine Blodgettová
Poté, co Katharine jako první žena získala v roce 1926 doktorát z fyziky na univerzitě v Cambridge, se stala též první ženou, která byla zaměstnána jako vědkyně ve společnosti General Electric. Během práce v GE vyvinula způsob, jak zajistit, aby skleněné povrchy nebyly reflexní. Toto antireflexní sklo se začalo hojně používat ve všem, od brýlí až po čočky fotoaparátů, a je samozřejmě i základem čelních skel všech automobilů.
GPS a Gladys Westová
Když byla v roce 1956 Gladys Westová přijata jako matematička a analytička satelitních dat do Naval Surface Warfare Center, byla jednou z pouhých dvou černošských zaměstnankyň. Svými výpočty se později podílela na vývoji toho, co dnes známe jako Global Positioning System neboli GPS navigace. Po čtyřiceti dvou letech odešla Gladys v roce 1998 do důchodu, ale uznání za svou práci se dočkala až v roce 2018, kdy její příběh zveřejnil jeden ženský spolek. Žen, bez kterých by pravděpodobně automobilový průmysl vypadal trochu jinak, bylo ale mnohem více. Další průkopnicí byla například Mary Andersonová, které vděčíme za stěrače.
Zdroj: truecar.com