Zprávy o nehodách, často i poměrně tragických, způsobených staršími řidiči, slýcháme z médií každý den. Řízení sice na jednu stranu pomáhá starším lidem zůstat mobilní a nezávislí, ale riziko toho, že se člověk stane viníkem či účastníkem dopravní nehody s věkem roste. Starší lidé sice musejí pravidelně podstupovat lékařské prohlídky, po dovršení 68 let každé dva roky, ale ne vždy to stačí. Senioři sami si často neuvědomují, že jejich styl jízdy může být pro ostatní i je samé ohrožující, jejich děti či vnoučata si toho ale při společné cestě všimnout mohou. Na co se soustředit a co nepodceňovat?
Jak poznat, že ježdění je pro seniory i jejich pro okolí nebezpečné?
Je běžné, že senioři mají různé problémy se zrakem či sluchem, pomalejší reakce a další zdravotní potíže, které řízení ztěžují nebo přímo ohrožují. Hovořit však s nimi na toto téma nebývá zcela jednoduché a často mnoho problémů záměrně zlehčují, nebo si je vůbec neuvědomují. Americký úřad pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA) tak vydal pro rodinné příslušníky seznam ukazatelů, který poukazuje na to, že starší řidiči za volantem již nejsou bezpeční. K ukazatelům patří například:
- vybočování z jízdních pruhů
- náhlé změny jízdních pruhů
- ignorování nebo přehlížení dopravních značek či zařízení
- zvýšená zmatenost při řízení v provozu
- náhlé brzdění nebo zastavování bez příčiny
- náhlé bezdůvodné zrychlování
- problémy při couvání, otáčení a parkování vozu
- současné sešlápnutí brzdového a plynového pedálu během jízdy nebo spletení si brzdy a plynu
- potíže s viděním chodců, předmětů a ostatních vozidel, přílišné naklánění se při řízení dopředu
- zvyšující se úroveň úzkosti při řízení, větší a rychlejší únava
- výrazně pomalejší jízda, než je předepsaná rychlost nebo obecná rychlost ostatních vozidel
- obtíže s rychlou reakcí a zpracováním více podnětů
- problémy s otáčením se dozadu při nutnosti vidět provoz či nebezpečí kolem vozu
- snadné ztracení se nebo dezorientace, a to i na známých místech
- nepoužívání směrových světel nebo udržování zapnutých světel bez změny jízdního pruhu
- čerstvé promáčkliny a škrábance na autě nebo na okolních předmětech, kam jezdí a kde parkují, jako jsou ploty, garážová vrata či obrubníky
- častější malé nehody, těsné kolize a „skoronehody“.
- obdržení více dopravních pokut
Co činí řízení pro seniory rizikovějším?
Přestože není žádný stanovený věk, kdy je třeba přestat řídit, různé fyzické i psychické změny související s věkem jsou tím, co by řidiče i jeho blízké mělo upozornit na to, že nadešel čas přestat řídit.
- Zhoršený zrak, zhoršený sluch a pomalejší reflexy ztěžují vidění, slyšení a reakce na ostatní auta nebo chodce.
- Bolest nebo ztuhlost krku či zad ztěžují otáčení a vidění, například při změně jízdního pruhu nebo kontrole chodců.
- Bolest nebo slabost nohou ztěžuje přepínání mezi plynovým a brzdovým pedálem a jejich dostatečně silné sešlápnutí.
- Celková ztráta síly může ztížit rychlé a přesné řízení.
- Pomalejší reakční doba znamená vteřiny navíc i při nebezpečných situacích
- Snižuje se schopnost soustředit se na více úkolů, takže je obtížnější řídit bezpečně a sledovat dopravní značky, signály, ostatní auta, chodce a další „normální“ rozptýlení.
Zdroj: nhtsa.gov, seniorsmatter.com