Mezi různými vychytávkami, které si v posledních letech razí cestu do automobilového světa, jsou parkovací senzory jedněmi z těch, které řidiči oceňují nejvíce. Parkování s oblíbenými objemnějšími vozidly, jako jsou SUV, totiž není tak jednoduché, jak by se na první pohled mohlo zdát. S parkovacími senzory je ale zaparkování do malého úzkého prostoru mnohem jednodušší a přesnější.
Jak parkovací senzory vypadají a fungují
Když mluvíme o parkovacích senzorech, máme na mysli zařízení sestávající se obvykle ze senzorů umístěných na předním a zadním nárazníku. Důvod ukrytí v náraznících vozidla je jednoduchý, tímto způsobem neovlivňují design vozu, mají podobu malých koleček na nárazníku. Nicméně některé automobilky dnes senzory umisťují i do různých lišt či mřížek, takže na první pohled nejsou na vozu vůbec patrné.
Fungování parkovacích senzorů není složité. Jedná se vlastně o malé sonary fungující na principu echolokace. Vysílají ultrazvukový signál a následně měří, za jak dlouho se tento signál vrátí zpět. Tuto informaci poté posílají do řídicí jednotky.
Ta informace zpracuje a předá je reproduktoru, který vydává přerušované tóny s proměnlivou intenzitou a frekvencí, aby poskytl představu o proměnlivé vzdálenosti a případném hrozícím kontaktu s překážkou. Alternativou k akustickým výstrahám je přítomnost světelných diod na přístrojové desce, které se postupně rozsvěcují, čím více se k překážce přibližujete. Existují také parkovací senzory, které kombinují oba systémy, některé vozy mají též parkovací kamery, které se senzory rovněž spolupracují.
Přední a zadní parkovací senzory
Jak již bylo zmíněno, parkovací senzory lze instalovat na přední i zadní nárazník, ale pro větší klid při provádění parkovacího manévru je vhodnější zvolit obě řešení. Senzory na předním nárazníku vysílají zvukovou vlnu, která se odráží od překážek a směřuje k přijímači senzoru. Řídicí jednotka je schopna vyhodnotit vzdálenost od překážky a upozorní řidiče akustickou nebo světelnou indikací.
Zadní parkovací senzory fungují stejným způsobem, ale aktivují se pouze při zařazení zpátečky. Čím blíže se vůz k překážce přibližuje, tím je zvukový signál rychlejší, v poslední fázi je poté již nepřerušovaný.
Zajímavé je, že různé automobilky mají vzdálenost, kdy začne parkovací senzor vydávat zvukový signál i kdy se zvuk stane nepřerušovaným, nastavenu různě.
Montáž parkovacích senzorů
Nové vozy dnes parkovacími senzory již běžně disponují. Lze parkovací senzory namontovat i po koupi vozu, pokud jimi starší vůz nedisponuje? Odpověď zní ano. Na trhu existuje mnoho typů parkovacích senzorů, některé jsou vybaveny bezdrátovou nebo elektromagnetickou technologií, a tak není nutné vrtání do nárazníku.
Zdroj: carexpert.com.au, gomechanic.in