Kouzlo kabrioletů: Proč se jízdě v nich nic nevyrovná?

Pocitu z jízdy v kabrioletu se vyrovná jen máloco. Jen si to představte, modrá obloha bez mráčku, stažená střecha, slunce svítí a vítr vám čechrá vlasy, zatímco si užíváte vyhlídkovou jízdu po klikaté silnici na pobřeží. Kromě automobilového zážitku, který je synonymem radosti a svobody, se však za kabrioletem skrývá i vzrušující historie.

Kabriolety a Amerika

S kabriolety se sice dnes setkáváme po celém světě, nicméně stále platí, že v americké kultuře mají zvláštní postavení. Kabriolety jsou okouzlující, jezdí v nich filmoví špioni i hollywoodské hvězdy. Rovněž řada reklam využívá jejich image k prodeji svobody, půvabu, rychlosti a sex-appealu.

Mnoho z nás si pamatuje ikonické záběry z filmu Absolvent z roku 1967, když se Dustin Hoffman ve své Alfě Romeo Spider 1600 Duetto řítí po klikatých silnicích z Pasadeny do Berkeley. Podobně legendární je i jízda Susan Sarandonové a Geeny Davisové, titulních hrdinek filmu Thelma a Louise, v kabrioletu Ford Thunderbird.

První automobily byly kabriolety

I když si to mnoho z nás často neuvědomuje, první automobily na konci 19. století střechu neměly. První automobil s uzavřenou střechou byl představen „až“ v roce 1910. Ve dvacátých letech 20. století byly typické látkové střechy, ve třicátých letech 20. století je nahradila ocel, protože výrobci automobilů se snažili vyrobit pevnější a bezpečnější vozy.

Lidem ale chyběl pocit otevřené střechy raných vozů. V roce 1922 vynalezl Ben P. Ellerbeck první systém ručně stahovatelné střechy, jeho kabriolet se ale nevyráběl. O pět let později přinesli výrobci jako Cadillac, Lincoln a Chrysler dychtivé americké veřejnosti konečně několik modelů prvních kabrioletů. V roce 1934 vyrobil Peugeot první elektricky ovládanou stahovací střechu, jednalo se o model Peugeot 601 Eclipse.

50. a 60. léta jako zlatá éra kabrioletů

Po druhé světové válce začaly americké automobilky vyrábět širokou škálu modelů kabrioletů, aby uspokojily zvýšenou poptávku zákazníků. Zároveň s tím byla stále spojena určitá výzva, neboť starší konstrukce měly i nadále problémy s těsněním oken a hlučností. Řešení?

Výrobci představili kabriolety s celorámovými dveřmi a skládací „látkovou“ střechou, což se poprvé objevilo u modelu Nash Rambler z roku 1950. V těsném závěsu za tímto novým a vylepšeným modelem se zrodily populární vozy jako AMC Rambler American, Studebaker Lark, Packard Caribbean, Oldsmobile 98 a Chrysler Imperial.

Kabriolet z 50. a 60. let.
zdroj: pixabay.com

Klesající popularita

Po dvou desetiletích popularity začala poptávka po kabrioletech na začátku 70. let prudce klesat. Ke změně preferencí zákazníků přispělo více faktorů, jedním z hlavních byla klimatizace, díky které se vozy s „pevnou střechou“ staly v létě výrazně pohodlnější.

Začala se také vyrábět střešní okna, která spotřebitelům umožnila užívat si pocit otevřeného prostoru při praktičnosti vozu s pevnou střechou, zejména s ohledem na to, že vyšší rychlost měla v klasických kabrioletech za následek také větší hluk a „vítr“.

To vše nakonec vedlo například k tomu, že poté, co v roce 1976 sjel z montážní linky poslední kabriolet Cadillac Eldorado, byly několik let v USA k dispozici pouze kabriolety zahraničních výrobců.

Znovuzrození

Naštěstí toto období pro milovníky amerických kabrioletů netrvalo dlouho a domácí výrobci se vrátili do hry, nové modely Chrysler LeBaron a Dodge 400 omladily trh v roce 1982. V 80. a 90. letech, kdy trhu dominovaly kabriolety s měkkou střechou, vznikly i některé z nejikoničtějších modelů, včetně vozů Pontiac Sunbird, Chevy Cavalier Z24, Chevy Camaro IROC-Z, Ford Mustang či Ford Thunderbird.

Moderní éra

Automobilový průmysl se neustále vyvíjí a spolu s tím se mění i poptávka po kabrioletech. Dokud ale budou existovat sny o svobodné jízdě, kabriolety budou mít na trhu své místo. I z tohoto důvodu tak kabriolety stále najdeme v nabídce většiny předních světových automobilek. Mimochodem i české automobilky mají ve své historii několik modelů kabrioletů. K nejslavnějším patří zejména Škoda Felicia a Tatra 613 K.

Zdroj: newsmondo.it, donneinauto.it

Autor: Martina Šťastná
zavřít reklamu