Většina předních světových automobilek zaměřuje svou výrobu stále více směrem k elektromobilům. Do jejich vývoje a zdokonalování již existujících technologií každoročně investují obrovské finanční částky. Zdá se, že budoucnost bude opravdu patřit vozům na elektrický pohon. Jednou ze součástek, které je logicky věnována největší pozornost, je akumulátor elektrovozu.
Základem je baterka o napětí pouhých několika voltů
V zásadě lze říci, že konstrukce všech akumulátorů je ve své podstatě stejná, ať se jedná o elektrobaterii kterékoli automobilky. Každá elektrobaterie se skládá z mnoha dílčích článků, které jsou následně paralelně či sériově spojeny a sestaveny do modulů. Ty jsou považovány za základní stavební prvky akumulátoru. Jednotlivé bateriové články mají napětí okolo tří až čtyř voltů.
Na tvaru záleží
Jednotlivé automobilky se mezi sebou odlišují tvarem článků. Zatímco elektromobily německých automobilek Volkswagen a BMW obsahují bateriové články ve tvaru hranolu, americká automobilka Tesla, která je považována za světového elektromobilového lídra, používá do svých vozů články válcové. Kromě toho existuje ještě třetí typ, pouzdrové bateriové články, které nalezneme například v elektromobilech značek Nissan, Renault či Chevrolet. Každý typ má samozřejmě své výhody i nevýhody. Výhodou hranolových článků je jejich dobré chlazení i skladnost, válcové články vynikají účinností a pouzdrové nabízejí největší flexibilitu z hlediska kapacity.
Kapacita baterie
Pro výkon elektromobilu, jeho hmotnost či cenu není určující tvar bateriových článků, nýbrž celková kapacita akumulátoru. Obecně se kapacita elektrobaterií v současné době pohybuje od šestnácti kilowatthodin, například u vozu Mitsubishi i-MiEV, až po devadesát kilowatthodin, jimiž se chlubí Tesla S.
Maximální dojezd
Pokud se zaměříme na dojezdové možnosti elektromobilů, pro ně není určujícím parametrem kapacita baterie, ale materiál, přesněji kov, ze kterého je akumulátor vyroben. Největší dojezdovou vzdálenost, okolo pěti set kilometrů, nabízejí baterie lithiové, střední dojezdové možnosti, okolo dvou set kilometrů, baterie niklové. Nejmenší dojezd poskytují baterie vyrobené z olova, pouze okolo osmdesáti kilometrů.
Životnost baterie
Kromě kapacity a dojezdu potenciální zákazníky zajímá samozřejmě také životnost baterie. Současný průměr se pohybuje mezi tisícem až patnácti sty cykly nabití. Na trhu jsou ale i modely, které nabízejí pětinásobek.
Zdroj: carmagazine.co.uk