Dlouho očekávaný model znamená návrat značky Alfa Romeo na Olymp exkluzivních supersportovních vozů. Výjimečný vůz bude nejen svým názvem připomínat ikonický vůz zrozený v roce 1967, který je dodnes mnohými považovaný za jeden z nejkrásnějších automobilů všech dob. Nové dvoumístné kupé bude postaveno v pouhých třiceti třech exemplářích, přičemž všechny jsou již prodané za přibližně 1,5 milionu eur. První dodávky jsou naplánovány na prosinec 2024.
Inspirace minulostí
Vzhled nového modelu Alfa Romeo 33 Stradale má své kořeny v slavném předchůdci. Mohutná přední část dává vyniknout štítu „scudetto“ a eliptickým světlům. Dva velké boční přívody vzduchu hned za dveřmi s eliptickým otvorem vedou pohled směrem k zádi s grafikou ve tvaru písmene „V“ a kulatým světlům. Dveře vozu se vyklápějí směrem nahoru. Maximální výška se nenachází u čelního skla, ale uprostřed střechy.
Skromný interiér
Vnitřek vozu je navržen tak, aby neodváděl pozornost řidiče od toho, co se skutečně počítá – od jízdy. Několik málo užitečných ovládacích prvků je umístěno na středové konzoli, zatímco před řidičem je displej, který se díky trojrozměrnosti teleskopu snaží řidiče zapojit.
Na rozdíl od současných zvyklostí je volant bez tlačítek. Přístrojová deska a středový tunel jsou inspirovány letectvím a využívají materiály, jako je hliník, uhlíková vlákna, kůže a alcantara.
Spalovací motor i elektromobil
Pod kapotou může být nová Alfa Romeo 33 Stradale vybavena motorem 3.0 V6 s dvojitým přeplňováním a výkonem přes 620 koní spojeným s osmistupňovou dvouspojkovou převodovkou DCT, pohonem zadních kol a elektronickým diferenciálem s omezenou svorností. Druhou možností je verze s elektromotorem o výkonu přes 750 koní a odhadovaném dojezdu 450 km.
Číslice 3 se je důležitá nejen pro název vozu a počet jeho majitelů, ale také pro výkony deklarované pro verzi se spalovacím motorem. Udávaná maximální rychlost je 333 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za méně než 3 sekund a brzdění ze 100 km/h na 0 za méně než 33 metrů. Veškerý výkon Alfy Romeo 33 Stradale udržuje na uzdě brzdový systém brake-by-wire, který působí na karbon-keramické brzdy Brembo.
Na silnici i závodní trať
Nová Alfa Romeo 33 Stradale je navržena tak, aby ji bylo možné využívat jak na závodních tratích, tak v každodenním životě, a proto má dva jízdní režimy Strada a Pista, které se volí přepínači na středovém tunelu.
Nastartováním vozu se aktivuje režim Strada, který je komfortnější díky plynulému přenosu výkonu, měkkému odpružení, plynulé převodovce a klapkám ve výfuku, které se otevírají až nad hodnotou 5 000 otáček za minutu.
Volba režimu Track přepne na adrenalinovou jízdu. Odpružení je tužší, převodovka rychlejší, výfukové ventily jsou stále otevřené a je zaručen maximální výkon. V tomto režimu se můžete rozhodnout též pro úplnou deaktivaci kontroly trakce.
Bottega Alfa Romeo
Jak již bylo zmíněno, všech třicet tři exemplářů Alfy Romeo 33 Stradale již bylo rezervováno zákazníky, kteří se podíleli na projektu vytvořit společně s týmem profesionálů co nejvíce unikátních exemplářů. Tak se zrodila Alfa Romeo Bottega, inspirovaná renesančními uměleckými dílnami i karosárnami 60. let 20. století, jejímž cílem je splnit sny zákazníků.
První setkání se zákazníky supersportovních vozů Alfa Romeo se uskutečnilo na loňské Grand Prix Itálie, kde mohli vyjádřit svá přání ohledně vozu. Na vše dohlížel speciální výbor, jehož úkolem bylo schválit požadavky zákazníků a zaručit respekt k historii a ikoničnosti vozu. To vše též znamená, že žádné dva vozy Alfa Romeo 33 Stradale nebudou identické.
Zdroj: auto.it, motor1.com