Alfa Romeo Quadrifoglio: Vozy se zeleným či zlatým čtyřlístkem a sportovním srdcem

Quadrifoglio neboli čtyřlístek má pro značku Alfa Romeo a její fanoušky obrovskou historickou a symbolickou hodnotu. Legendární symbol byl poprvé „namalován“ jako talisman pro štěstí na vůz Alfa Romeo RL, s nímž Ugo Sivocci vyhrál v roce 1923 závod Targa Florio. Za sto let tento legendární čtyřlístek ozdobil karoserie celých generací závodních i sériových modelů. Jako připomínku tohoto výročí připravila automobilka slavnostní série vozů Alfa Romeo Giulia a Stelvio Quadrifoglio 100th Anniversary. My se ale vydáme zpátky do historie po stopách vozů se čtyřlístkem, na které se nezapomíná.

Alfa Romeo Giulia Sprint GT Veloce (1966)

Symbol Quadrifoglio debutoval na tomto silničním modelu milánské automobilky v roce 1966. Byl umístěn ve znaku na zadním sloupku a označoval kupé variantu modelu Giulia Sprint GT. Díky použití větších sacích ventilů a změně nastavení vzrostl výkon osvědčeného čtyřválce o objemu 1570 cm3 s dvojitým rozvodem vačkových hřídelů ze 103 na 109 koní. Vůz byl tak energičtější a maximální rychlost vzrostla na 185 km/h. Díky přepracovanému nastavení a výkonnějšímu brzdovému systému byla jízda též příjemnější a bezpečnější.

Alfa Romeo Alfasud QO a QV (1982)

Čtyřlístek, zelený i zlatý, zdobil také populární Alfu Romeo par excellence. Na vrcholu nabídky třetí řady Alfasud stál v roce 1982 model Quadrifoglio Oro, poháněný temperamentním čtyřválcovým motorem 1,5 boxer o výkonu 95 koní. Hbitý a svižný vůz se rozjel na více než 170 km/h a pyšnil se na svou dobu velmi bohatou výbavou, včetně ostřikovačů světlometů, elektrického ovládání oken, kvalitních potahů sedadel a metalického laku. V témže roce debutoval též sportovnější model Quadrifoglio Verde. Výrobcem opatrně deklarovaných 177 km/h překonával s lehkostí a zrychlení z 0 na 100 km/h mu trvalo pouhých 9,5 sekundy.

Alfa Romeo Alfetta 2.0 QO (1982)

Z hlediska výkonu, výbavy a zpracování představovala verze Quadrifoglio Oro v roce 1982 non plus ultra modelové řady Alfetta. V této luxusní výbavě se sedan milánské společnosti, jehož skvělá kariéra začala už o deset let dříve, vyznačoval novou maskou chladiče se čtyřmi stejně velkými kulatými světlomety a rafinovanějším a elegantnějším interiérem. Pod kapotou pulzoval dvoulitrový čtyřválec s mechanickým vstřikováním a výkonem 125 koní. U druhé série, vybavené modernějším elektronickým vstřikováním dodávaným firmou Bosch, vzrostl výkon motoru na 130 koní.

Alfa Romeo Quadrifoglio.
zdroj: unsplash.com

Alfa Romeo 33 QO a QV (1983)

Vrcholné verze modelu Alfa Romeo 33 nesly rovněž označení Quadrifoglio. Model Quadrifoglio Oro, poháněný čtyřválcovým motorem o výkonu 84 koní, se vyznačoval tmavými plastovými bočními kryty, zlatým profilem zdobícím nárazníky a propracovanějším designem interiéru, který zahrnoval dřevěné obložení volantu a hlavice řadicí páky.

O rok později přišel sportovnější model Quadrifoglio Verde, který zdědil po Alfasudu QV motor 1.5 boxer s výkonem 105 koní a dosahoval maximální rychlosti 185 km/h. V roce 1986 dostal model QV nový motor o objemu 1,7 litru, který byl schopen vyvinout výkon 114 koní a posunout maximální rychlost přes hranici 200 km/h.

Alfa Romeo 33 QV 1.7 16V (1991)

Verzi Quadrifoglio Verde z roku 1991, kterou poznáte podle karoserie s prahy a spoilerem a interiéru s koženým volantem a sportovními sedadly, poháněl motor 1.7 16V s elektronickým vstřikováním a čtyřmi škrticími klapkami.

S tímto motorem se Alfa Romeo 33 druhé generace proměnila ve skutečnou „bestii“. Maximální výkon dosahoval 133 koní a maximální rychlost byla úctyhodných 207 km/h.

Alfa Romeo 145 Quadrifoglio (1994)

S méně sportovním uspořádáním než předchozí model si Alfa Romeo 145 v roce 1994 při uvedení na trh zachovala dravý motor typu boxer s výkonem 129 koní, který dokázal nový kompaktní sedan dotlačit až k hranici 200 km/h.

To je úctyhodná maximální rychlost, ale nižší než 215 km/h, kterých bylo schopno nové Quadrifoglio Verde poháněné stejným motorem 2.0 Twin Spark, který debutoval již v modelech Alfa Romeo 155, Spider a GTV v roce 1995.

Alfa Romeo MiTo QV (2009)

V roce 2009 se model MiTo, vycházející z mechaniky Fiatu Grande Punto a uvedený na trh v roce 2008 s cílem přiblížit značku mladším nadšencům, pyšnil také legendárním označením Quadrifoglio Verde. Čtyřválcový benzinový motor s turbodmychadlem, který byl přímou evolucí motoru 1.4 multiAir o výkonu 135 koní, jímž byly vybaveny méně sportovní verze, poskytoval maximální výkon 170 koní, což stačilo k tomu, aby tento vůz o hmotnosti 1145 kg dosáhl rychlosti téměř 220 km/h.

Alfa Romeo Giulietta QV (2010)

V nabídce modelu Giulietta, který v roce 2010 převzal štafetu po modelu Alfa Romeo 147, se od svého debutu objevuje také verze orientovaná na potěšení z jízdy a zábavu. Giulietta Quadrifoglio Verde dosahuje díky výkonu 235 koní maximální rychlosti až 240 km/h. V roce 2014 s aktualizací modelu debutoval nový motor s hliníkovou klikovou skříní, který poskytuje výkon ještě o 5 koní vyšší.

Alfa Romeo Giulia QV (2016)

Od roku 2016 se symbol čtyřlístku vyjímá i na „svalnatých blatnících“ nejvýkonnější, nejrychlejší a nejsportovnější Alfy Romeo Giulia. Výkon 510 koní, který poskytuje motor 2.9 V6 s dvojitým turbodmychadlem, je kombinován s prvotřídní mechanikou. Krásně ovladatelný a mimořádně výkonný vůz se může pochlubit skutečnými výkony supersportovního vozu se zrychlením z 0 na 100 km/h za 3,9 sekundy a maximální rychlostí 307 km/h.

Zdroj: alfaromeo.it, stellantis.com

Autor: Martina Šťastná
zavřít reklamu