Mnoho automobilových společností se během své existence ocitlo na pokraji finančního krachu nebo ztráty reputace. Některé z nich pak z nepříjemné situace jako by zázrakem na poslední chvíli zachránil jediný model. Některé z těchto vozů se staly legendárními, jiné se staly stálicemi automobilového průmyslu. Pojďme si některé „zachránce“ blíže představit.
1949 Ford (1948)
Ford měl na konci druhé světové války velký problém. Téměř všechny jeho montážní linky v USA byly během války předány k výrobě letadel, tanků, vojenských nákladních automobilů, džípů a mnoha dalších výrobků. Nyní však vláda většinu z nich již nepotřebovala, zatímco demobilizovaní vojáci se vraceli domů a potřebovali automobily. Ford začal znovu vyrábět automobily, ale všechny vycházely z předválečných konstrukcí, které už vypadaly zastarale.
Henry Ford II., vnuk zakladatele, se stal šéfem společnosti v roce 1945, kdy mu bylo pouhých 28 let. Dal dohromady špičkový tým inženýrů a obchodních analytiků, kteří dovedli zcela nový model od konceptu k výrobě za pouhých 19 měsíců, a stali se tak první automobilkou z velké detroitské trojky, který po válce vyrobil zcela nový vůz. V den jeho představení v červnu 1948 bylo přijato 100 000 objednávek.
Vůz s novými, moderními a elegantními tvary se stal okamžitě hitem. K dispozici byl v různých karosářských verzích a o pohon se staral buď 3,7litrový řadový šestiválec, nebo 3,9litrový osmiválec. Ford prodal více než milion exemplářů a tento model pomohl zachránit a obnovit pozici značky.
Mercedes-Benz 180 (1953)
Mercedes měl trochu jiný problém než Ford. Během války bylo mnoho jeho továren zničeno spojeneckými bombardéry. Automobilka se ale pomalu stavěla na nohy, a jakmile se jí to podařilo, chtěla se vrátit k tomu, co uměla nejlépe – k sériové výrobě automobilů.
Byl to právě skromný sedan 180, díky němuž se německá firma vrátila k sériové výrobě. Byl to první skutečně nový model firmy po druhé světové válce. Využíval inovativní jednotnou konstrukci, která napodobovala Citroen Traction Avant. Model 180 a jeho varianta 180D byly velmi konzervativní, co se týče designu a pohonu. To jim nebránilo nabízet robustní spolehlivost, i když v pomalém tempu.
Fiat 500 (1957 a 2007)
V době, kdy se Itálie po druhé světové válce snažila obnovit, uspokojovaly počáteční poptávku po levné dopravě skútry, ale Fiat 500 tomu učinil přítrž. Automobil s motorem vzadu a malým paralelním dvouválcem o objemu 499 cm3 se snadno a levně udržoval a zároveň nabízel dostatečný výkon pro jízdu po městě i na mimo něj. Peníze, které model 500 přinesl Fiatu, z něj udělaly průmyslovou velmoc a položily základy dnešní firmy. Za osmnáct let automobilka vyrobila neuvěřitelných 3,5 milionu kusů Fiat 500.
Když se pak automobilka v prvních letech nového tisíciletí potýkala s problémy, naskočila v roce 2007 bez skrupulí na retro vlnu, kterou vedlo MINI, a uvedla na trh nový model 500. Dokonale zachytil ducha modelu z 50. let a zároveň nabídl téměř nekonečné možnosti personalizace. Přidání modelů kabriolet a Abarth do řady 500 zvýšilo její atraktivitu a základní design se vyrábí i nadále. Miliontá pětistovka sjela z linky již po čtyřech letech.
Honda Civic (1972)
Když Honda v roce 1972 uvedla na trh model Civic, uvažovala o ukončení výroby automobilů a soustředění se na motocykly. Zatímco její předchozí malé vozy měly mimo Japonsko minimální úspěch, Civic náhle vzlétl, protože ropná krize zaměřila pozornost kupujících na menší a úspornější vozy.
Civic, který byl k dispozici jako třídveřový a pětidveřový hatchback, byl moderním malým vozem s pohonem předních kol tam, kde Ford Escort stále používal zadní náhon. To modelu Civic zajistilo úspěch a Honda se jako výrobce automobilů nikdy neohlížela zpět a v roce 1976 uvedla na trh model Accord založený na stejné platformě jako Civic. Do dnešního dne se prodalo více než 20 milionů vozů Civic.
Land Rover Discovery (1989)
Až do uvedení modelu Discovery v roce 1989 se Land Rover pozvolna stával úzce specializovanou společností prodávající terénní vozy. Původní modely Land Roveru zůstávaly pozadu za japonskými a americkými konkurenty, ale Discovery to díky svým elegantně jednoduchým tvarům, kabině ve stylu Conrana a podvozku vypůjčenému z Range Roveru zvrátil.
Toto konečné rozhodnutí bylo mistrovským tahem, protože díky němu se Discovery stal přijatelným pro ty, kteří chtěli vůz s pohonem 4×4 především pro každodenní použití. V8 byl vrcholem nabídky, ale čtyřválcové turbodiesely zlevnily provoz a většina z 392 443 prodaných vozů „Disco 1“ používala tento motor.
Ford Mondeo (1993)
Mondeo bylo pro Ford velkým hazardem. Nejenže si tato řada modelů sedan, hatch a kombi kladla za cíl nabídnout jednotnou značku celému světu, ale také stála společnost obrovskou částku na nové tovární zařízení. Když k tomu připočteme náklady na novou pětistupňovou převodovku a moderní motory, znamenalo Mondeo pro Ford „do or die“.
Historie nyní považuje Mondeo za obrovský hit, i když se proti jeho platformě s předním pohonem zpočátku objevoval odpor těch, kteří byli zvyklí na zastaralou Sierru. Mondeo však vynikalo skvělými jízdními vlastnostmi a ovladatelností, kvalitou a prostorem. Firemní flotily si Ford oblíbily a dnes je právem považován za moderní klasiku pro jasný design a provedení.
Škoda Octavia (1996)
Škoda Octavia první generace je v mnoha ohledech nevýrazný vůz, je to ale také auto, které českého výrobce změnilo z terče vtipů na úspěšnou firmu. Octavia chytře využila platformu VW Golf a nabídla rodinný automobil za peníze malých vozů. Model se vyznačoval vysokou kvalitou zpracování, velkorysou kabinou i zavazadlovým prostorem a jízdními vlastnostmi, které byly lepší než u jejích německých bratranců.
Zdroj: topgear.com, hotcars.com, autoevolution.com, topspeed.com