Automobily značky Dacia jsou jedněmi z mála, které jsme na našich silnicích mohli potkávat již za dob socialismu a potkáváme se s nimi dodnes. Znáte příběh původně rumunské automobilky, která dokázala obstát i v tvrdé dnešní konkurenci?
Jak to všechno začalo
Situace v takzvaném východním bloku nebyla pro automobilový průmysl jednoduchá. Československo bylo jednou z mála zemí, která měla tehdy privilegium vlastní automobilky Škoda. Ostatní země se musely často spokojit s výrobou vozů na bázi licencí. V době společenského uvolnění šedesátých let se Rumunsko pustilo do odvážného projektu. Začalo hledat partnera, se kterým by spolupracovalo na výrobě vozů střední třídy. Díky uvolněné atmosféře byly osloveny i západní automobilky. Partnerem se nakonec stala francouzská společnost Renault. Psal se rok 1966 a historie Dacie právě začala. Mimochodem jméno Dacia je latinským označením pro rumunské území nazývané Dácie, které ve starověku obývaly kmeny Dáků a Gentů.
Dacia a Renault
První vůz, který z nové továrny postavené ve městě Colibasi, dnes Mioveni, vyjel, byla Dacia 1100. Úplně první vůz byl symbolicky věnován rumunskému prezidentu Ceausescovi. Zajímavé je i to, že automobily byly nejprve montovány z dílů dovezených z Francie, teprve v průběhu doby byly nahrazeny komponenty vyrobenými v Rumunsku. Velmi oblíbeným vozem se na přelomu šedesátých a sedmdesátých let stala Dacia 1300. Následovaly modely Dacia 1310, 1410 či 1320. Automobilka bez velkých újmu přežila i konec socialismu a v roce 1995 představila první automobil, který byl celý navržen i vyroben v Rumunsku. Byla jím Dacia Nova.
Vstříc ekologické budoucnosti
V roce 1999 se Dacia stala oficiální součástí koncernu Renault. Výsledkem byla zmodernizovaná původní výrobní továrna i nový vylepšený vůz Dacia SuperNova. Po roce 2000 se automobilka začala profilovat jako společnost vyrábějící poměrně kvalitní a levnější vozy, které jsou určeny pro nenáročné řidiče. Objevily se nové modely jako Dacia Logan, Dacia Sandero a především Dacia Duster. Automobilka má dnes pobočky po celém světě. Kromě Rumunska ji tak najdeme například v Indii, Brazílii i Jihoafrické republice. Dacia nezaostává za ostatními automobilkami ani v dnešním trendu alternativních vozů. Příkladem je elektromobil s názvem Spring.
Zdroj: dacia.co.uk