Autobaterie se může vybít z mnoha důvodů. Obvykle k tomu navíc dojde v nejméně vhodnou chvíli. V zimních měsících vlivem chladného počasí, které má na baterie obecně nepříznivý vliv, je tento problém častější než v létě. Naštěstí existuje několik jednoduchých triků, které vám pomohou se této nepříjemné situaci vyhnout.
Za jak dlouho se baterie vybije?
Na tuto otázku nelze jednoznačně odpovědět, protože závisí na několika klíčových faktorech, z nichž hlavní jsou následující:
- stáří baterie
- jak dobře je o baterii pečováno
- k čemu je baterie trvale připojena, když stojí, například k autoalarmu nebo palubnímu počítači
- teplota okolního prostředí
Pozor na krátké jízdy, především v zimě
Autobateriím obecně nesvědčí příliš krátké jízdy. Během nich je totiž baterie vystavena velkému zatížení, neboť motor a alternátor nemají dostatečnou možnost baterii dobít. Pokud tedy pravidelně jezdíte pouze velmi krátké vzdálenosti, vyplatí se podniknout alespoň jednou za čas, v zimě častěji, delší jízdu, abyste dali autobaterii šanci se dobít. Případně investujte do externí nabíječky. Podobný problém může způsobit i to, že vůz používáte pouze nepravidelně a mezi jednotlivými jízdami jsou dlouhé intervaly, kdy je auto „odstavené“. Riziko roste též přímo úměrně se stářím autobaterie.
Vypněte vše, co vypnout jde
Moderní automobily jsou často vybaveny technologiemi, které spotřebovávají energii a které, pokud zůstanou zapnuté, přispívají k vybití baterie. Největší hrozbou pro vybití baterie jsou sice samozřejmě světla a topení, ale předměty zapojené do USB nebo 12V zdroje ji také překvapivě rychle vybíjejí. Problém mohou způsobit i palubní kamery či imobilizér. Zkontrolujte také osvětlení interiéru, nechat ho zapnuté přes noc by mohlo být chybou.
Poznejte varovné signály a parkujte v garáži
Zvuky jako cvakání při otáčení zapalování, zhasínání světel na palubní desce nebo velmi pomalé otáčení motoru jsou příznaky nízkého nabití baterie. Pokud máte garáž, parkujte vůz uvnitř, vyšší teploty jsou pro baterie lepší. A v neposlední řadě autobaterii pravidelně kontrolujte. Pozornost se ale vyplatí věnovat i ostatním částem, jako je alternátor či celý startovací mechanismus. Pokud nepracují správně, může dojít k tomu, že baterie se nedobíjí, nebo naopak přebíjí.
Problém jménem sulfatace
Pokud necháte autobaterii ve vybitém stavu, dojde k tak zvané sulfataci desek. Při ní se na deskách uvnitř baterie hromadí a tvoří krystaly. Ty následně brání při nabíjení přeměně chemických látek na elektrickou energii a baterie pak nedokáže udržet přijímaný náboj.
Zdroj: endsleigh.co.uk, driving.org