Automobilky budou vyrábět ventilátory. Dostanou se ale do nemocnic včas?

Na začátku to může vypadat poněkud zvláštně, protože na stole je jenom pár nakreslených výkresů a ambiciózní nápad automobilky Ford. Zvláště ve Spojených státech Amerických je totiž situace s šířením nemoci Covid-19 naprosto kritická, a proto se vedení automobilky rozhodlo, že bude místo aut vyrábět plicní ventilátory. Navíc by chtěl výrobce použit už existující díly z modelu F-150 a dalších vozů s modrým oválem ve znaku.

Nápad Fordu je naprosto skvělý, a potvrzuje americkou vynalézavost a schopnost přizpůsobit se, kterou předvedl už zakladatel automobilky Henry Ford. Problémem ovšem je, že se výkresy shromažďovaly několik dní, takže ještě před začátkem výroby vzniklo zpoždění, které je ale při zastavování epidemie nežádoucí. První ventilátory by však měly být dostupné až začátkem června. Převrátit pásovou výrobu z velkých pick-up trucků na plicní ventilátory totiž není tak snadné.

Které díly jsou nejvíce nákladné?

Problémy pochopitelně nenastanou u jednodušších částí ventilátoru, kterými jsou hadice nebo těsnění. Obrovský zádrhel ale nastává v oblasti elektroniky. Externí dodavatelé totiž budou muset navrhnout a otestovat nové díly tak, aby byly jednak efektní do výroby, ale také funkční a bez závad. To všechno v rekordně krátkém čase. Každý ventilátor bude muset být navíc testován před odesláním do nemocnice otestován.

Pokud se vše podaří, bude ventilátorů dostatek

Americký automobilový průmysl má obrovské kapacity, a pokud by se podařilo ventilátory vyrábět, mělo by jich zdravotnictví dostatek. Pomoci by měla i automobilka Tesla Elona Muska, která z Číny dodá více než tisíc těchto zdravotnických pomůcek. Samotná kompletace ventilátorů je ovšem docela problematická, protože je možné vyrobit pouhé dvě stovky těchto zařízení každý den.

Doufejme, že se situace ve Spojených státech Amerických zlepší. Automobilky by měly nabídnout své výrobní kapacity co nejdříve, aby měli lékaři dostatek plicních ventilátorů pro vážně nemocné pacienty.

Autor: Martin Liška
zavřít reklamu