Někteří automobiloví experti se domnívají, že autonomní vozidla rapidně změní systém přepravy po celém světě. Jiní mají ovšem dosti velké pochybnosti o tom, jak budou tyto automobily fungovat v reálném evropském prostředí. To je totiž z hlediska složitosti dopravních sítí jedním z neobtížnějších.
Proč se autonomní auta netestují v Evropě?
Většina automobilek testuje své autonomní modely především na letištích, uzavřených komunikacích nebo jejich provoz probíhá ve Spojených státech. Jedním z důvodů jsou především rozměry tamějších silnic, ty jsou totiž o dost širší, než úzké pozemní komunikace v Evropě. Auto má tedy relativně velkou rezervu pro korekce směru vpravo i vlevo při dopředné jízdě. Nabízí se tedy otázka, zda se autonomní vozidlo zvládne popasovat s úzkými evropskými silnicemi.
Stejný problém panuje ve městech
Obdobný problém nalezneme také v evropských městech. Drtivá většina z nich stojí totiž na svém stávajícím místě stovky let, a disponují tedy pouze omezenými dopravními možnostmi. Naleznete v nich spletité úzké uličky, ve kterých se snadno zamotá i lidský řidič. Raději si ani nechceme představit, jak by se v takovém místě zachoval naprogramovaný autopilot. Města v USA jsou oproti tomu vcelku mladá, a proto jsou v nich široké magistrály, kde se vedle sebe pohodlně vejdou klidně 4 pruhy.
Je tedy třeba testování autonomních aut změnit?
Je zcela jasné, že auto, které bylo naprogramováno a testováno v příznivých podmínkách Arizony, neobstojí na italském nebo německém venkově. Jde totiž o naprosto odlišné prostředí, jemuž by měl odpovídat i vývoj. Naštěstí se již nyní objevilo v Evropě několik malých společností, které se budou testováním autonomních aut zabývat. Některé z nich mají navíc sídlo ve Velké Británii. Samořidící vozidla tedy projdou zkouškou v těch nejtěžších podmínkách, neboť britské okrsky patří k těm nejužším.
Amerika možná začne pokulhávat
Pokud testovací společnosti na starém kontinentu vezmou danou věc za správný konec, možná ve vývoji doženou své americké rivaly. Autonomní auta však čeká ještě daleká cesta, neboť samořízení není pouze o udržení se na komunikaci, ale i o reagování na okolní provoz. Vozidlo musí být vybaveno několika desítkami senzorů, které zvládnou detekovat nejen jiné automobily, ale také chodce.
Autonomní doprava se bude rozvíjet
Jakkoliv se očekává postupný růst světové populace, bude se rozvíjet i autonomní doprava. Experti očekávají, že bychom se již kolem roku 2030 mohli dočkat plně samoříditelných vozidel. Ty by měly být schopny nejen sami jezdit, ale zastoupit lidského řidiče ve všech oblastech včetně jízdy ve velkých evropských městech.
Jestliže půjde vývoj autonomních vozidel tím správným směrem a budou testovány v evropských podmínkách, pak se klidně může stát, že se za pár desítek let povezete středem Londýna v samoříditelném automobilu.