Carl Hahn je považován za jednoho z nejvýznamnějších mužů v historii automobilky Volkswagen. Byl to především on, kdo v osmdesátých letech stál za velkým rozmachem a úspěchem wolfsburské společnosti. Pojďme společně odhalit životní příběh tohoto německého manažera.
Studium a první práce ve Fiatu
Carl Horst Hahn se narodil v roce 1926 v Chemnitzu jako syn významného manažera společnosti DKW. Studoval ekonomii v Německu, Švýcarsku a Belgii a politologii ve Francii. Poté, co ve dvaceti šesti letech získal doktorát z ekonomie na univerzitě v Bernu, se přestěhoval do Itálie.
Zde studoval dějiny umění na univerzitě v Perugii a našel si první zaměstnání ve společnosti Fiat. Když se vrátil zpět do Paříže a získal místo ekonoma v Organizaci pro hospodářskou spolupráci a rozvoj.
Nástup do společnosti Volkswagen
V roce 1954 se Hahn vrátil do Německa a začal pracovat jako asistent generálního ředitele společnosti Volkswagen Heinricha Nordhoffa. O pět let později ho čekala dlouhá cesta, která měla navždy změnit jeho život i osudy společnosti, která se měla stát gigantem automobilového průmyslu.
Byl vyslán do Spojených států amerických, aby zde zvýšil prodej vozu VW Brouk. Podařilo se mu to díky tomu, že do praxe uvedl marketingové koncepty, které si v té době málokdo dokázal představit. Výsledkem bylo 650 000 prodaných vozů a vytvoření mýtu.
Stále výš a výš
V roce 1964 vynesl Hahnovi brilantní úspěch americké kampaně pozici šéfa celosvětového prodeje ve Volkswagenu. V témže roce převzala wolfsburská společnost od Daimler-Benz společnost Auto Union a byl to právě Hahn, kdo stál v čele „strategie dvou značek“, která v roce 1967 spojením DKW a Auto Union.
V roce 1972 pokračovala Hahnova kariéra v další velké německé společnosti. Stal se generálním ředitelem firmy Continental. Pod jeho vedením se společnost stala globálním hráčem v oblasti výroby pneumatik.
Návrat do Wolfsburgu
Do Volkswagenu se vrátil o deset let později v roce 1982 a jako předseda představenstva svým charismatem, vizí a otevřeností posunul společnost ke vzdáleným obzorům. Firmu finančně oživil, otevřel nové závody v Evropě a Asii a stál za velkou expanzí společnosti.
Inicioval exkluzivní partnerství se společností Seat, kterou německý výrobce získal v roce 1986, a přesunem výroby modelů Polo a Passat do Španělska uvolnil wolfsburské linky pro model Golf, který brzy dobyl celou Evropu.
Dobývání Číny
Hahn se zasloužil také o silný nástup Volkswagenu v Číně. V roce 1983 si jako jeden z prvních uvědomil obrovský potenciál tohoto tehdy teprve vznikajícího trhu a zahájil pilotní projekt montáže modelu Santana, vozu vycházejícího z modelu Passat a nabízeného v Číně s karoserií sedanu i kombi.
Po pádu Berlínské zdi investoval velké prostředky do bývalého východního Německa a také do automobilky Škoda. Kromě toho podepsal též obchodní dohody s dalšími velkými výrobci automobilů.
Odchod do ústraní
V roce 1992 předal funkci předsedy představenstva Ferdinandu Piëchovi, ale až do roku 1997 zastával různé čestné funkce v dozorčích radách značek Volkswagen, Seat a Škoda. Carl Hahn zemřel ve věku 96 let letos v polovině ledna.
Zdroj: volkswagen-newsroom.com, autonews.com