Chcete vidět jeden z prvních závodních Volkswagenů? Parádní Golf z roku 1975

Všichni asi známe Volkswagen Golf, který je jedním z nejlepších a nejlépe prodávaných vozidel v Evropě. Víte ovšem, jaké byly jeho začátky? Už při prvním pohledu na něj vám musí být jasné, že nejde jenom o upravené sériové auto, ale o řádně vylepšený závodní speciál. Navíc máme k dispozici i kompletní závodní historii, takže společně můžeme zjišťovat, kterých podniků se jeden z prvních závodních Golfů účastnil.

Golf je klíčem k úspěchu Volkswagenu

Tradice a kvalita, která byla před několika desítkami let nastolena starým Golfem, určuje trendy i dnes. Volkswagen navíc tomuto kompaktnímu hatchbacku vděčí za svůj nynější úspěch a prakticky monopolní pozici na evropském trhu s automobily. Jako jeden z prvních přišel se sportovní variantou sériového auta. Zrodilo se světoznámé GTI. Tenkrát ani neměli tušení, že se jejich výtvor stane o pár let později modlou ostrých hatchbacků.

Upravené GTI se dočkalo prvních vavřínů

V roce 1975 se Rolf Nothelle rozhodl, že mu sériová varianta GTI nestačí. A protože měl dost peněz a byl šikovným mechanikem, vznikl v jeho dílně první závodní Volkswagen Golf. Nutno podotknout, že to byla dost radikální přeměna. Všechno nepotřebné šlo z auta ven. Rolf si trochu pohrál i s motorem a podvozkem. Veškeré úpravy se projevily už při závodě na německém Hockenheimu, kde závodní Golf suverénně triumfoval.

Volkswagen Golf 1975 (autor: RM Sotheby’s)

Co se nachází pod kapotou?

Pod šíleně oranžovou kapotou nalezneme homologovaný motor s objemem 1,6 litru s rozvodem OHC a čtyřmi válci. I když je motor relativně malý, dokáže vyprodukovat 162 koňských sil při 8000 otáčkách. Jízda s tímto Golfem je tak pořádný hukot. Později byly dokonce přidány dvojité karburátory Weber, čímž se výkon zvýšil na 175 koní. Nesmí chybět ani závodní brzdy.

Volkswagen Golf 1975 (autor: RM Sotheby’s)

Golf byl úspěšný nejenom v showroomech u zákazníků, ale také na závodních okruzích. Tato první oranžová bestie ukázala, že se s Volkswagenem bude muset počítat i v následujících letech.

Autor: Martin Liška
zavřít reklamu