Citroën GS není obyčejným vozidlem této francouzské automobilky. Nejenom, že v letošním roce slavíme jeho 50. narozeniny, ale můžete si připomenout i úspěchy, kterých tento vůz dosáhl. Oslavy proběhnou na výstavě Retromobile 2020 v Paříži, tedy na symbolickém místě, protože právě tady byl model GS v roce 1970 představen veřejnosti na tehdejším autosalonu.
Kolik se ho prodalo kusů?
I když se mohlo na první pohled zdát, že je GS neznámým vozem, není tomu tak. Za dobu výroby se jej totiž podařilo postavit 2,5 milionů kusů, což rozhodně není málo. Prodejní čísla tak jednoznačně ukazují, že mezi roky 1970 a 1987 nebylo příliš mnoho francouzských automobilů, které se mohly modelu GS rovnat co do kvality a také popularity.
GS přineslo moderní technologii
Model GS potřeboval po svém oficiálním představení chvíli času na adaptaci. Jeho naprosto omračující exteriér byl totiž na svou dobu velice futuristický, s čímž byly na začátku pochopitelně malé problémy. Jednalo se ale o moderní a aerodynamický design, o kterém si mohla konkurence nechat jenom zdát. Pod kapotou si navíc brumlal zbrusu nový čtyřválec, jenž byl od kabiny velice dobře odhlučněn. To v 70. letech nebylo úplně obvyklé.
Jaké jsou jeho základní charakteristiky?
GS mělo ale i jiné přednosti, které tehdejší kupující naštěstí dokázali ocenit. Jednalo se například o kotoučové brzdy na všech čtyřech kolech nebo relativně velký objem zavazadlového prostoru 465 litrů. Prodloužená verze pak disponovala dokonce 710 litry, což bylo v té době naprosto dostačující. Citroën ovšem přišel i s charakteristickými vychytávkami, kterými byla například parkovací brzda nebo rotační rychloměr se zvětšovacím sklem.
Dnes je z Citroënu GS velice ceněný veterán. Jeho majitelé se pravidelně scházejí a obdivují dílo, které dokázali vytvořit francouzští konstruktéři na konci šedesátých let.