Co dělat, když s vaším autem „pomalu píchnete“?

Pneumatiky jsou velmi důležitou součástí našeho vozu. Ostatně jsou to jediné komponenty, které jsou v kontaktu s povrchem vozovky. Většině z nás se jako největší problém, který se nám v souvislosti s pneumatikou může stát, zcela jistě ihned vybaví píchnutí. Nevšimneme si, že na vozovce leží například velký hřebík, a neštěstí je hotovo. Víte ale, že píchnout se dá i „pomalu“?

O co jde?

Pomalé píchnutí je situace, kdy vzduch z pneumatiky uniká postupně v průběhu času, kdy je narušena její konstrukce. Může být způsoben drobnými otvory, poškozením bočnice nebo prasklinami, které vznikly v průběhu času.

Je obtížné problém rozpoznat, protože tlak v pneumatice klesá postupně v průběhu delšího čas. To nezpůsobuje žádné okamžitě patrné účinky. Pomalé defekty mohou být nebezpečné, a pokud nejsou odhaleny a napraveny, mohou vést až ke katastrofálnímu selhání.

Pomalé píchnutí během jízdy

V závislosti na rozsahu pomalého píchnutí si ho můžete všimnout po určité době i během jízdy. Mnoho automobilů je dnes sice vybaveno snímači tlaku v pneumatikách, které vás mohou upozornit výstražnými hláškami na palubní desce, ale možná, že ten váš zrovna ne. Vyplatí se tak rozpoznat varovné signály, které vás na problém pomalu ucházející píchnuté pneumatiky mohou upozornit.

Při jízdě vám pomalé propíchnutí pneumatiky napoví zvukové signály. Vypněte hudbu a pozorně naslouchejte charakteristickému tikání, které se ozve, pokud je v běhounu pneumatiky cizí těleso. Zvuk se zrychluje a zpomaluje s rychlostí jízdy, podle toho, jak se otáčí kolo. Nebo se může objevit další hluk z vozovky, který vychází z pneumatiky s nižším tlakem vzduchu.

Můžete si také všimnout rozdílu v jízdních vlastnostech vozu. Má tendenci táhnout na jednu nebo druhou stranu, pokud držíte volant velmi lehce? Všimli jste si, že se vám zdá, že při brzdění chce vůz táhnout vždy jedním směrem? Možná se vám zdá, že vůz špatně drží na silnici, nebo že se při přejezdu nerovností chová jinak než obvykle? Pokud se u vás vyskytne některý z těchto problémů, měli byste okamžitě zastavit a zkontrolovat pneumatiky.

Píchnuté kolo.
zdroj: unsplash.com

Pomalé píchnutí a kontrola pneumatik před jízdou

Pokud jste nedávno složili řidičské zkoušky, jistě si pamatujete, že před jízdou byste měli ideálně auto vizuálně zkontrolovat. To se týká i pneumatik, neboť právě při této kontrole můžete objevit pomalé píchnutí“. Změnila pneumatika tvar, vypadá sjetá, prohýbá se pod tíhou auta víc, než by měla?

V extrémních případech, kdy byla pneumatika po nějakou dobu podhuštěná, si můžete všimnout i opotřebení bočnice. To vše mohou být náznaky toho, že jste mohli při poslední cestě píchnout, aniž byste si toho všimli. Můžete zkontrolovat, zda na běhounu pneumatiky není něco, co by tam být nemělo: šrouby, hřebíky nebo jiné nečistoty, které se do běhounu pneumatiky dostaly.

Pokud něco takového objevíte, budete čelit nutkání, zda to odstranit, nebo ne. Je možné, že cizí předmět sice prorazil pouze běhoun, ale ve skutečnosti neprorazil „celou pneumatiku“, takže jeho okamžitým odstraněním zabráníte dalšímu poškození. Na druhou stranu je možné, že ve skutečnosti ucpává díru a udržuje pneumatiku nahuštěnou a jeho odstranění způsobí, že se pneumatika vyprázdní.

Pokud cizí těleso z pneumatiky odstraníte, zkuste na poškozené místo kápnout několik kapek vody, tak zjistíte, že z pneumatiky unikají vzduchové bubliny, a můžete okamžitě jednat a nechat pneumatiku opravit nebo vyměnit.

Zdroj: carbuyer.co.uk, autoexpress.co.uk

Autor: Martina Šťastná
zavřít reklamu