Poslední dobou se zdá, že budoucnost spalovacích motorů visí trochu na vlásku. Nejen milovníci klasicky tak možná ocení příklady automobilů, které se mohou pyšnit tím, že se v nich ukrýval nebo ukrývá motor V8 neboli vidlicový osmiválec.
Audi R8
Přirozeně nasávaný osmiválec o objemu 4,2 litru, který byl německými inženýry převzat přímo z kapoty sesterského modelu RS4, byl jedním z hlavních důvodů obrovského úspěchu tohoto supersportu. Tento motor o výkonu 420 koní, vyrobený výhradně z hliníku a zpočátku spojený pouze se šestistupňovou manuální převodovkou, umožnil zrychlení z nuly na sto kilometrů v hodině za 4,6 sekundy a maximální rychlost 301 km/h.
BMW M5 E39
Elegantní BMW M5 E39 ukrývá stejně rafinovaný motor. Přirozeně nasávaný osmiválec 5.0 v tomto luxusním supersedanu dosahuje výkonu 400 koní, ale více než samotná hodnota, na konec 90. let skutečně pozoruhodná, znalce těší způsob, jakým bylo této hodnoty dosaženo. Zejména dvě „vychytávky“ dělají z této pohonné jednotky skutečné mistrovské dílo – osm škrticích klapek, jedna na válec, a VANOS neboli speciální systém změny fáze rozvodu, který plynule upravuje sklon obou vačkových hřídelí podle počtu otáček a tlaku na plynový pedál.
Chevrolet Corvette
Dokážete si představit Chevrolet Corvette bez motoru V8? Slavný americký sportovní vůz ve své dlouhé historii používal jednotky typu „small-block“ (se zdvihovým objemem pod 6,6 litru) i „big-block“ (až 7 litrů). Z těchto dvou rodin je u znalců bezpochyby oblíbenější první z nich. Od roku 1954 do roku 2003 vyrobil Chevrolet bez přerušení více než 100 milionů osmiválců „small-block“.
Ford Mustang
Ford Mustang a jeho motor V8 jsou jako „chléb s máslem“, neoddělitelně a jedinečně uspokojují chuťové buňky těch „nejupřímnějších“ milovníků tohoto žánru. Dnes jsou mezi sběrateli nejvyhledávanější modely z raných dob, které jsou poháněny motory small-block o objemu 4,2 litru. Důvod? Tyto osmiválce jsou poměrně vzácné, protože byly brzy nahrazeny většími motory 4,7 litru, které později poháněly další vozy z galaxie Ford, včetně pick-upů a sportovního modelu AC Cobra.
Lotus Esprit
Uplynulo dvacet let, než se Hethel rozhodl dát Lotusu Esprit motor, který si od začátku zasloužil – dvakrát přeplňovaný osmiválec s plochými vačkovými hřídelemi. Ve své sériové konfiguraci z roku 1996 dosáhl výkonu 350 koní. S osmiválcem vůz dosáhne zrychlení z 0 na 100 km/h za 4,8 vteřiny a jezdí maximální rychlostí 280 km/h. V roce 1996 se Esprit stal nejsilnějším vozem v Evropě.
Porsche 928
Nikdy se mu nepodařilo nahradit 911, jak bylo v Zuffenhausenu v 70. letech plánováno, ale to neznamená, že si model Porsche 928 zaslouží nadále trávit dny ve stínu své mnohem slavnější a uznávanější sestry s motorem vzadu.
Ve srovnání s ní bylo Porsche 928 méně „brutální“ na řízení, ale také podstatně pohodlnější a luxusnější. Jeho osmiválec je pro znalce báječný motor, který postupně zvyšoval zdvihový objem ze 4,5 na 5,4 litru a výkon z 240 na 345 koní.
Mercedes SLS AMG
Motor Mercedesu SLS AMG o výkonu 571 koní, který byl navržen a vyroben výhradně z hliníku závodním oddělením společnosti, neměl v roce 2010 mezi „běžnými“ sériovými osmiválci konkurenci. Tento motor se zdvihovým objemem 6,2 litru, spojený pouze se zadními koly sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou, poskytoval supersportovnímu vozu s třícípou hvězdou ohromující výkon – zrychlení z 0 na 100 km/h za 3,8 sekundy a maximální rychlost 320 km/h.
Dodge Charger
Jestliže je Dodge Charger pro milovníky amerických „muscle cars“ již od roku 1966 nezpochybnitelnou legendou, velkou zásluhu na tom mají jeho výkonné motory. Motor V8 Hemi, který se poprvé objevil v roce 1951 pod kapotou vozu Chrysler Imperial, se vyznačoval speciálními půlkulatými hlavami válců spojenými se speciálními písty. Výsledek? Účinnější spalování a vyšší výkon než u standardního uspořádání.
Zdroj: drivemag.com, autopartspro.co.uk, carbuzz.com