I když ochránci životního prostředí a také Evropská unie by co nejdříve na silnicích rádi viděli pouze elektromobily či vozy na alternativní paliva, realita je taková, že počet aut se spalovacími motory stále poměrně masivně převažuje. Spalovací motory zahrnují motory benzínové a dieselové. Druhým jmenovaným před několika málo lety uškodila i aféra známá jako dieselgate.
Budoucnost je nejistá
Každý ze dvou typů spalovacích motorů má své zastánce i odpůrce. Automobilový web quattroruote.it přišel se zajímavým porovnáním benzínových a naftových aut s ohledem na to, pro jaký typ řidičů je který z nich vhodnější. Jak to se spalovacími motory bude dál, se zatím přesně neví. Jisté je ale to, že jejich budoucnost ovlivňuje návrh Evropské komise, který souvisí se snahou o výrazné snížení množství skleníkových plynů do roku 2030.
Výhody a nevýhody benzínu
Pokud ročně ujedete méně než 20 000 kilometrů, většinu času používáte vůz ve městě a zároveň jezdíte převážně kratší trasy s opakovaným rozjížděním a zastavováním, je lepší volbou motor benzínový. Zároveň majitelé benzínových aut v časovém horizontu pěti let údajně utratí méně peněz za údržbu vozu, než je tomu u vozů s dieselovým pohonem. Ačkoli jsou novější benzínové motory s přímým vstřikováním vybaveny filtry pevných částic stejně jako diesely, problémy s nimi jsou méně časté. V porovnání s dieselovými motory mají ty benzínové větší spotřebu paliva, které je obecně také o něco málo dražší.
Výhody a nevýhody dieselu
Naopak dieselový motor zůstává lepší volbou, pokud najezdíte více než 20 000 kilometrů ročně, zejména pokud používáte svůj vůz převážně na dálnicích a komunikacích mimo město. Vyšší termodynamická účinnost tohoto motoru šetří palivo a kompenzuje náklady na údržbu, které jsou o něco vyšší, než je tomu u benzínových vozů. Připravit se musíte naopak na to, že centra některých měst po celé Evropě dieselové vozy nechtějí a uplatňují vůči nim nejrůznější omezení.
Zdroj: quattroruote.it