Dodržujete bezpečnou vzdálenost?

Dodržování bezpečné vzdálenosti se učí již na prvních hodinách autoškoly, přesto s ní mají někteří řidiči velké problémy. V dnešní době totiž nedodržování bezpečné vzdálenosti způsobuje naprostou většinu dopravních nehod. Autoklub České republiky přitom jednoduše radí, jak si bezpečný odstup držet. Bude vám k tomu stačit staré a osvědčené pravidlo dvou vteřin.

Jak zní pravidlo dvou vteřin?

Jistě si na to pamatujete. První ostré jízdy v autoškole, stres začíná cloumat vaším tělem, nestíháte všechno sledovat. Váš instruktor vás jistě několikrát upozorňoval na dodržování bezpečné vzdálenosti pomoci osvědčeného pravidla dvou vteřin. Je opravdu tak jednoduché, jak se říká. Stačí si podél silnice vybrat jakýkoliv pevný bod. Počkat, až kolem něj projede auto před vámi a začít odpočítávat, než se k místu dostanete i vy. Pokud je tato doba dlouhá alespoň dvě vteřiny, pak dodržujete i bezpečnou vzdálenost.

Jaká je situace v zahraničí?

Konkrétní a detailně stanovený postup stanovení odstupu mezi dvěma vozidly je již nyní pevně zaveden například v Nizozemsku, Německu, Rakousku, Polsku nebo Itálii. Například v Německu se při rychlostech nad 80 km/h trestá vzdálenost menší, než je čtvrtinová hodnota údaji na tachometru. Při této rychlosti by měl být minimální odstup větší než 20 metrů. Cokoliv pod tuto vzdálenost bude nekompromisně trestáno vysokými pokutami. Čím rychleji navíc jedete, tím vyšší bude i pokuta.

Bezpečná vzdálenost je naprosto zásadní

Z výzkumu Autoklubu České republiky vyplývá, že dodržování bezpečné vzdálenosti patří k jedněm z nejdůležitějších principů bezpečné jízdy. Jestliže se totiž řidič vyskytne v krizové situaci, kdy musí rychle zabrzdit, aby se vyhnul nárazu do vozidla jedoucího před ním, potřebuje jeho mozek nějaký čas pouze na zaregistrování dané události. Pouze zaregistrování a začátek příslušné reakce zabere právě necelé dvě vteřiny. Poté však musíte počítat ještě s prodlevou brzd, od sešlápnutí pedálu, až po začátek brzdění. Tato hodnota se pohybuje okolo 0,1 sekundy u osobních automobilů, u těch nákladních však může být až 6krát vyšší.

Jak tedy bezpečnou vzdálenost rozeznat?

Podstatou je výše popsané pravidlo dvou vteřin, které Autoklub pochopitelně doporučuje. Plně připravenému a soustředěnému řidiči bude reakce trvat právě ty magické dvě sekundy. Proto se řidičům začátečníkům obecně doporučuje dodržovat vzdálenost větší, tedy minimálně vteřiny tři. V našich krajích to však není nic jednoduchého, neboť jsou silnice plné bláznů, kteří se nesmyslně ženou dopředu a zakotví přímo ve vámi vytvořené mezeře. Kdybyste měli postupovat podle pokynů Autoklubu, nikam byste nedojeli, protože byste neustále zpomalovali za účelem dodržení bezpečné vzdálenosti.

Změní se v České republice legislativa?

Současné znění zákona přímo neuvádí konkrétní hodnotu bezpečné vzdálenosti mezi vozidly. Požaduje pouze, aby řidič vozidla jedoucí za jiným vozidlem ponechal za ním dostatečnou vzdálenost, aby se mohl vyhnout srážce v případě náhlého snížení rychlosti nebo střetu s protijedoucím vozidlem. Tato formulace je však obecně považována za nepřesnou, a nutně tedy potřebuje vylepšení.

Proto je v současném mezirezortním jednání na stole návrh o fixní bezpečné vzdálenosti při rychlosti přesahující 50 km/h. Ve všech druzích motorových vozidel by tato vzdálenost měla být minimálně 50 metrů. V případě osobního vozidla je pak při rychlosti 80 km/h stanovena hranice 30 metrů, což je skutečně zavádějící. Naši politici by se nad schvalovanými zákony měli skutečně zamyslet.

Ať už jste zkušený nebo řidič začátečník, bezpečnou vzdálenost byste rozhodně neměli podceňovat. Nechávejte si raději delší rozestupy, protože život máte pouze jeden. Nemá cenu o něj přijít kvůli neobezřetnosti a vlastní chybě.

 

Autor: Michaela Richterová
zavřít reklamu