V listopadu 2022 zveřejnila Evropská komise návrh nové normy Euro, která stanoví přísnější emisní limity než stávající norma Euro 6 a zabývá se také emisemi částic, které nejsou součástí výfukových plynů, ale pocházejí z opotřebení brzd a pneumatik. V současné době se plánuje, že norma Euro 7 bude zavedena v červenci 2025 pro osobní automobily a dodávky a do července 2027 pro těžká nákladní vozidla.
Jak bude Euro 7 vypadat?
Po vstupu Euro 7 v platnost nebudou nové automobily schváleny k prodeji, pokud budou produkovat více škodlivin, než norma povoluje. Hlavním cílem emisních norem Euro je stále více omezovat znečištění ovzduší z vozidel, které může vést ke špatné kvalitě ovzduší a přispívat ke globálnímu oteplování. Přicházejí jako doplněk k zákazu prodeje nových benzinových a naftových automobilů.
Emisní normy Euro 7 ještě nemají definitivní podobu, protože výrobci automobilů a evropští zákonodárci se stále přou o to, jaká úroveň emisí by měla být povolena a jakým způsobem bude Euro 7 prováděno. Navrhované předpisy se zatím zdá, že jsou o něco méně přísné, než se automobilový průmysl obával, a nyní čekají na schválení Evropským parlamentem.
Proč je pro nás Euro 7 důležité?
Emisní předpisy Euro se vám jako běžnému motoristovi nemusí zdát nijak zvlášť důležité, ale budou mít významný dopad na nové vozy a mohou ovlivnit i náklady na provoz vozů.
Asociace evropská výrobců automobilů (ACEA), která zastupuje výrobce automobilů v Evropě, upozorňuje, že ačkoli automobilové firmy plně investují do snahy o snížení emisí vozidel, příliš přísné emisní normy Euro 7 zvýší cenu vozidel pro spotřebitele kvůli složitosti opatření nutných ke snížení emisí.
Dodržování navrhovaného nařízení Euro 7 bude vyžadovat, aby výrobci instalovali další hardware a investovali do vývoje a zavádění nových technologií. Kromě toho existují nepřímé náklady, jako je zvýšená spotřeba paliva, které zvýší celkové náklady na vlastnictví pro spotřebitele.
Mezi výrobci a zákonodárci panují velké rozdíly v tom, jak velká bude nákladová zátěž. Zpráva společnosti Frontier Economics odhaduje výrobní náklady na dosažení souladu s normou Euro 7 na přibližně 2 000 EUR na osobní automobil a 12 000 EUR na autobus či nákladní automobil.
Kdo to vše zaplatí?
Ať už je skutečná hodnota jakákoli, je pravděpodobné, že náklady budou v nějaké formě přeneseny na spotřebitele. ACEA rovněž předpovídá 3,5% zvýšení průměrné spotřeby paliva v důsledku opatření nutných pro splnění normy Euro 7, včetně paliva potřebného k zahřátí katalyzátoru vozu po studeném startu.
Náklady a přínosy zavedení normy Euro 7 je třeba před jejím zavedením vzájemně pečlivě porovnat. Je nezbytné, aby byly zváženy a do této analýzy zahrnuty všechny relevantní složky nákladů, neboť důsledky zavedení normy Euro 7 jsou dalekosáhlé.
Zdroj: frontier-economics.com, europa.eu, whichcar.com.au