Fiat 500, 124, 126, 128, Panda, Uno nebo Punto, turínská automobilka vděčí za svou největší slávu především malým vozům a středně velkým sedanům, kterými od 30. let minulého století až do současnosti motorizovala Itálii a nejen ji. Během své více než stoleté historie se ale společnost prosadila i v oblasti sportovních vozů.
Sportovní vozy a Fiat
Sportovními vozy nemyslíme známé výkonné verze nejoblíbenějších modelů, jako jsou například Fiat Uno Turbo nebo Fiat Punto GT, abychom jmenovali alespoň dva nejznámější a dodnes nadšenci uctívané příklady. Zaměřili jsme se na vozy, z nichž vyzařuje sportovní duch a které mají více či méně výrazné styčné body se světem automobilových závodů.
Fiat S 76 Record (1911)
Tento vůz, přezdívaný kvůli dravosti svého čtyřválce o objemu přes 28 litrů a výkonu 290 koní „turínská bestie“, opustil brány automobilky v roce 1911 s velmi přesným cílem – překonat světový rychlostní rekord, který o dva roky dříve vytvořil Blitzen-Benz 200 PS.
Vůz byl vyslán do Velké Británie a svěřen Pietru Bordinovi, který s ním dosáhl rychlosti 200 km/h. O rok později Arthur Duray tento rekord vylepšil a dosáhl rychlosti 225 km/h, ale kvůli údajným nesrovnalostem při zjišťování rychlosti ze strany závodních komisařů nebyl nový rekord nikdy oficiálně uznán.
Fiat 8V (1952)
Od doby, kdy se tento automobil poprvé objevil, uplynulo více než sedmdesát let, ale elegantní a uhlazené tvary Fiatu 8V stále vzbuzují pozornost. Tato dvoumístná berlinetta vděčí za své jméno motoru uloženému v dlouhé přední kapotě – osmiválci s časováním ventilů o objemu téměř dva litry a výkonu 105 koní.
Nejedná se o stratosférický výkon, ale stačil na to, aby se vůz rozjel na 190 km/h. V letech 1952 až 1954 se vyrobilo sto čtrnáct exemplářů modelu 8V, z nichž některé se prosadily i ve významných sportovních závodech té doby, jako byly 12 hodin Pescary a Coppa Monza.
Fiat 124 Sport Spider (1966)
Spolu s modelem Alfa Romeo Giulietta se stejnou konfigurací karoserie je nejznámějším a nejoblíbenějším italským spiderem na světě. Tento elegantní otevřený sportovní vůz, navržený Tomem Tjaardou a vybavený společností Pininfarina na mechanickém základě sedanu 124, byl poháněn výkonným čtyřválcovým dvouhřídelovým motorem o výkonu 90 koní, který mu umožňuje dosáhnout rychlosti až 170 km/h.
Od léta 1972 byl nabízen také s motorem 1.6 o výkonu 108 koní a maximální rychlostí 180 km/h nebo s motorem 1.8 o výkonu 118 koní a maximální rychlostí 185 km/h.
Fiat Dino Spider (1966)
Tento spider navržený Pininfarinou byl vybaven motorem 2.0 V6, který byl blízký motoru exkluzivnějšího a dražšího modelu Dino 206 GT. Vznikl díky dohodě mezi Fiatem a společností Ferrari, která se tehdy obrátila na Fiat, protože potřebovala vyrobit dostatečný počet motorů „Dino“, aby získala homologaci pro formuli 2 pro jednomístný vůz Dino 166 F2.
Díky výkonu 160 koní se vůz bez námahy rozjel na 210 km/h. V roce 1969, při uvedení druhé série modelu, ustoupil původní motor výkonnějšímu motoru o objemu 2,4 litru a výkonu 180 koní.
Fiat X1/9 (1972)
Fiat X1/9 kombinoval motor 128 Sport 1300 o výkonu 75 koní, umístěný uprostřed vozu a spojený se zadními koly, s velmi originální karoserií ve stylu spider-coupé. Tento malý sportovní vůz, který je dílem Marcella Gandiniho, snadno překonal rychlost 170 km/h.
Zásluhu na maximální rychlosti, která byla v té době výsadou mnohem výkonnějších a honosnějších modelů, měl nejen výkon pod kapotou, ale také velmi elegantní silueta a pohotovostní hmotnost pouhých 880 kg.
Fiat 131 Racing (1978)
Kombinací čtyřválcového dvouhřídelového motoru 2.0 o výkonu 115 koní, který se v té době montoval také do Fiatu 132, a dvoudveřové karoserie modelu Fiat 131 vznikl Fiat 131 Racing.
Od běžného modelu se lišil méně „přehnaným“ vzhledem, čtyřmi kulatými světlomety s odlišným průměrem, vývody podběhů kol a vnějším zrcátkem na straně spolujezdce. S ohledem na sportovní využití byla spojka zesílená a v seznamu příplatkové výbavy byly k dispozici sportovní pneumatiky.
Fiat Coupé (1993)
Letos uplyne třicet let od uvedení modelu, který znamenal stylový návrat turínské automobilky do odvětví, v němž vždy vynikala, tedy do oblasti sportovních vozů odvozených od velkých sérií. Fiat Coupé vycházel z podlahové plošiny modelu Fiat Tipo 2, na níž byly založeny další soudobé vozy skupiny, jako například Fiat Bravo a Brava, Lancia Dedra a Alfa Romeo GTV či Spider, a vyznačoval se drsným vzhledem s mnoha originálními prvky.
Některé detaily, jako například šikmé výřezy na blatnících a viditelné víčko palivové nádrže, evokovaly svět automobilových závodů a dodnes přispívají k tomu, že se tento vůz stal předmětem touhy mnoha mladých nadšenců. S maximální rychlostí 250 km/h zůstává výkonná verze 2.0 20V Turbo dodnes nejrychlejším sériově vyráběným vozem Fiat všech dob.
Zdroj: quattroruote.it, motor1.com