Po přečtení nadpisu článku si budete možná říkat, že se některý z předních manažerů korejské automobilky zbláznil. Ještě jsme jako společnost ani nedokončili vývoj elektrických, potažmo vodíkových aut a Hyundai už chce své prostředky investovat do létajících vozidel. V roce 2023 bychom se tak mohli dočkat toho, že po objednání UBERu nepřijede nablýskaný sporťák, ale doslova přiletí cosi podobného dronu a zároveň autu.
Existuje už létající auto?
Když někdo vysloví pojem „létající auto“, technickému nadšenci se nepochybně rozzáří oči. Už v minulosti se totiž někteří více či méně talentovaní konstruktéři odvažovali postavit koncepty svých létajících automobilů, ovšem žádný nebyl doveden k dokonalosti.
Dodnes existují dva pohledy na celou problematiku.
- První koncept bude auto přestavěné na letadlo, takže bude na silnici dobré a ve vzduchu se skoro neudrží.
- Tím druhým je pohled zcela opačný, tedy upravit letadlo tak, aby se mohlo normálně pohybovat po silnici. Ani to však není dvakrát jednoduchý úkol.
K čemu by mohlo létající auto sloužit?
6. ledna letošního roku na konferenci o leteckém průmyslu potvrdila automobilka Hyundai, že začala spolupracovat s UBER na konstrukci jednoho z prvních leteckých taxíků. Nejedná se navíc o nikterak vizionářský projekt, neboť obě firmy plánují provoz těchto aut již v roce 2023. Musíme však uvést na pravou míru, že nápad na létající taxislužbu není zase tak přelomový, jak by se z předchozích řádků mohlo zdát. UBER si totiž s touto myšlenkou pohrává již od roku 2016, ovšem do dneška nesehnal nikoho kompetentního, kdo mu s takto revolučním projektem pomohl.
Kolik lidí létající Hyundai uveze?
Přesné parametry samozřejmě nejsou známy, troufneme si tvrdit, že v nich ještě nemá jasno ani sama automobilka. Při tvorbě prototypu se ovšem počítalo s obvyklou zátěží 5 dospělých osob, což rozhodně není málo a navíc s dostupnou cestovní rychlostí přesahující 250 km/h. Z přípravy prototypu a komplexního testování tedy můžeme usoudit, že to Hyundai a UBER skutečně myslí vážně, neboť nic neponechávají náhodě. Pokud se jim podaří tento projekt dotáhnout do konce, půjde o skutečnou revoluci v osobní dopravě.
Nenastanou nějaké zádrhely?
U všech revolučních projektů pochopitelně nastanou dětské nemoci, které je potřeba co nejdříve odstranit. U létajícího UBERu to bude převážně spolehlivost motorů a bezpečnost osádky. Pokud se totiž něco pokazí, je malá šance, že by ošklivou nehodu na palubě někdo přežil. Druhým problémem je vyškolení řidičů/pilotů. Je téměř nemožné vyvinout dosti výkonný a spolehlivý palubní systém, který by byl na druhou stranu dostatečně intuitivní pro každého normálního člověka. V neposlední řadě bude problém s cenou, která bude astronomická. I když se bude UBER dron masově vyrábět, náklady na moderní technologie a palubní systém nebudou zrovna malé.
Dokáže to Hyundai? To nikdo neví. Sice se pracuje na prototypech, ovšem pouze ve virtuální realitě. Oficiální reálné testy zatím neproběhly, a proto je budoucnost létající taxislužby stále ve hvězdách. Automobilka sice sama říká, že pracuje na létajících vozech, které se dokáží ve vzduchu pohybovat a dokonce se vyhýbat překážkám. Ovšem zodpovědnost za lidské životy a přeprava cestujících je daleko komplexnější problém.