Po představení modelu Jaguar I-Pace všichni jásali, neboť se jednalo skutečně o revoluční automobil. Ihned se totiž stalo evropským i světovým autem roku 2019, což se povede málokterému modelu. Pro britskou automobilku jde nejen o obrovský úspěch, ale také o důkaz, že elektrické vozy mají smysl alespoň z technického hlediska. Do toho ekonomického a ekologického zabředávat nebudeme, neboť by se tento článek strhl naprosto odlišným směrem.
Jak je na tom Jaguar I-Pace s prodejem?
Odpovědět bychom mohli velice stručně, prakticky se neprodává. Elektromobily jsou totiž pořád naprostým okrajem trhu s automobily, tudíž o nich nemá povědomí až tak široké množství potencionálních kupujících. Daří se jim zejména v exkluzivnějším klubu zákazníků, kteří neváhají připlatit desetitisíce za luxusní služby či stylové doplňky. Velkým problémem pak je, že takových lidí je na světě pouze omezené množství, takže dříve či později prostě dojde exkluzivním elektrickým modelům klientela.
Úspěch u odborné poroty neznamená globální trhák
O tomto pravidlu jsme se přesvědčili již několikrát a Jaguar I-Pace ho opět potvrzuje. Jde o opravdu veliký propadák, který může přepsat statistiku nechtěných aut roku. Na americkém trhu se například prodalo jen 1625 vozů, tudíž má Jaguar problém překonat i automobilku Ferrari, která se však na trh v USA prakticky nezaměřuje. I tak dokázalo dosáhnout lepších prodejních čísel, než vozy britské automobilky. V Evropě je situace o něco lepší, ale stále není úplně ideální. Za 4 měsíce roku 2018 se prodalo skoro 6500 modelů, ale za prakticky celý letošní rok je to pouze 7251 vozů. O stoupající popularitě tedy nemůže být ani řeč.
Jaguar přitom očekával daleko větší zájem
Po vítezství v anketách evropské i světové části Auta roku 2019 britská automobilka správě očekávala, že její nejnovější model I-Pace půjde na dračku. Ještě před příchodem vozu na trh potvrdil 25 tisíc přijatých objednávek, toto číslo se mělo ještě zvýšit po prvních testech a recenzích. Jak ale vyplívá z čísel v minulém odstavci, tolik modelů neprodal Jaguar dodnes. Zvláštní však je, že automobilka o prodejních číslech stále mlží a dělá, jako by prodávala desetitisíce vozů každý měsíc. V posledním oficiálním prohlášení uvedla, že čekací doba na britských ostrovech se pohybuje okolo třech měsíců. Na skladě se ale musí nacházet stovky nových vozidel, které čekají na své nové majitele, tudíž byste na svůj nový elektrický Jaguar měli čekat pouze v řádu několika dní.
Nedá se přesně odhadnout, proč Jaguar tolik mlží o modelu I-Pace. Velmi pravděpodobně si však nechce přiznat špatnou koncepci a hlavně zaměření na špatnou klientelu. Pro obyčejné lidi je totiž toto elektrické SUV příliš luxusní i nesmyslně drahé.