Jak šel čas se závodními vozy Tatra

Automobilové závody jednoznačně patří do automobilového světa. Lidé milují adrenalin a napětí, což se ostatně kloubí právě v automobilových závodech. Navíc je to hezká podívaná na fantastické vozy! Do světa automobilových závodů se postupně dostaly i vozy značky Tatra, které mají v závodním světě svou bohatou hisstorii. Seznamme se s jednotlivými vozy a prozraďme si, jak šel čas se závodními vozidly Tatra.

Tatra Truck – to je celý název společnosti, která se zabývá výrobou vozidel, a to nejen závodních. Zanedlouho tomu bude rovných sto let, kdy tato kopřivnická společnost postavila své první závodní auto. To je doba, že? Jejich prvními závodními vozidly byl typ U a typ T. Doposud mají své místo v muzeu v Kopřivnici. Jeden z prvních závodních automobilů byl poháněn čtyřválcem, druhý pak dosahoval opravdu mimořádné rychlosti na tehdejší dobu.

Za volanty prvních závodních vozidel automobilky Tatra usedl třeba závodník Josef Veřmiřovský.

Začalo to ve dvacátých letech

Ta nejslavnější éra závodních vozidel Tatra započala během dvacátých let. Tehdy se světu ukázalo dokonce šest závodních vozidel. Jednotlivé vozy měly odlehčené karoserie, sedačky byly posunuty až před zadní ápravu, palivová nádrž byla nekrytá.

Během této doby vznikly vozy odvozené od Tatry 11, lišily se jen drobnostmi.

Po druhé světové válce

Další významnou érou pro závodní vozy značky Tatra bylo období po druhé světové válce, kdy se vyrobily vozy jako Tatraplan T 601 Monte Carlo. Tento vůz měl jenom jeden pár dveří, záď měla hliníkové plechy, už ne ocelové.

Také vznikl vůz Tatraplan Sport, který se těšil z mnoha úspěchů. Údajně byl postaven během pouhých tří měsíců. Jeho výkon byl díky umístěnému čtyřválci navýšen na osmdesát koní, měřil necelé čtyři metry, vážil 750 kilometrů. Vůz se zúčastnil například Velké ceny v Brně, kde se umístil na devátém místě, což byl úspěch v takové konkurenci.

Autor: Karel Mareš
zavřít reklamu