Uběhl týden od slavnostního zakončení letošního ročníku Rally Dakar a některé české posádky a týmy se tak začínají pomalu vracet domů. Účast byla neobyčejně hojná, avšak jak tomu na těchto dálkových soutěžích bývá, ne všichni byli schopni najít cestu do cílové destinace. Letošní dakarská rally byla poznamenána i tragickou smrtí španělského motorkáře Paula Goncalvese, který zahynul ve svých 40 letech.
Kolomý smutným hrdinou
Když Martin Prokop oznámil, že s druhým Fordem Raptor pojede v Saudské Arábii Martin Kolomý, bylo z toho dost velké pozdvižení. Tento neobyčejně rychlý pilot z Bruntálu dosud pilotoval pouze kamiony Tatra, a proto pro něj byl Ford dost velkou neznámou. Málem se mu stal i osudným, protože při tréninku došlo k velmi ošklivé nehodě. Kolomý musel být hospitalizován v nemocnici. Vše však dobře skončilo, Martin Kolomý už rozdává úsměvy na fotkách. A to i přes fakt, že má v zádech hned 8 šroubů. Léčba zatím probíhá velice dobře, a tak je velmi pravděpodobné, že se Kolomajz objeví na Dakaru i příští rok.
Zahanbit se nenechal ani Martin Prokop
Šéf a majitel týmu v jedné osobě to měl od začátku složité. S privátním týmem bojoval proti továrnám, a po Kolomého nehodě pouze s jedním autem. Alespoň měl Martin Prokop pro nadcházející soutěž dostatek náhradních dílů. Již během prvních etap se ukázalo, že patří český pilot mezi skutečnou světovou špičku. Zkušený rally závodník zajížděl stabilní časy a pohyboval se okolo 10. místa. I když se Martin snažil, tak to vinou mnoha technických problémů a dokonce jednoho požáru na umístění v nejlepší desítce nestačilo. Nemá se však za co stydět, neboť po celou dobu soutěže dělal společnost Fernandu Alonsovi.
Martin Macík v cíli více než spokojený
O mnoho spokojenější byl v cíli soutěže Martin Macík Jr., který dovezl svého Karla na skvělém 5. místě. Před ním se umístila pouze východní skvadra kamionů Kamaz a Maz. Výsledek mohl být pro českého mladíka o mnoho lepší, neboť vinou výměny hned 9 pneumatik ztratil ohromné množství času. Ani mechanici týmu Big Shock Racing nechápu, kde se stala chyba, protože se defekt pravidelně stával po ujetí přibližně stejné vzdálenosti. Nouze nebyla ani o vtipné situace, o nichž se můžete sami přesvědčit na YouTube kanále týmu nebo na Facebooku Martina Macíka Jr.
Aleš Loprais dlouho držel českou zástavu nejvýše
Po prakticky celou soutěž byl ale českou jedničkou Aleš Loprais s novým kamionem Praga. I když byl vůz nevyzkoušený, prokázal své kvality a nebýt dětských nemocí, mohl se Aleš klidně ucházet o místo na stupních vítězů. Loprais se svou posádkou dlouho drželi skvělé 4. místo, avšak vinou problémů s turbodmychadlem a elektronikou klesla posádka na výslednou 7. pozici. Bylo vidět, že Lopraisovi i Pragovce terén sedl, tudíž se můžeme v následujících letech těšit na další parádní souboje s továrními Kamazy.
Buggyra tichým bojovníkem vzadu
Buggyra letos nasadila jeden kamion s Martinem Šoltysem za volantem a jednu buggy s legendárním Josefem Macháčkem. I když oba jezdce trápily navigační i technické problémy, celý Dakar si užili. Zvláště pak Josef Macháček bavil svým vyprávěním a hodnocením etap celý tým mechaniků. Šoltys se však s jedinou pravou Tatrou ve startovním poli nenechal zahanbit, dokonce v jedné z etap zachránil i Martina Macíka. Celá tato sekvence je k dispozici na YouTube a my rozhodně doporučujeme její zhlédnutí.