Jak těžké je řídit kamion a na co se musíte připravit?

Většina běžných řidičů sice nemá kamiony příliš v lásce, ale pravděpodobně tato otázka už někdy napadla většinu z nás. Existuje mnoho typů nákladních aut, na jejich řízení má samozřejmě vliv jejich velikost, náklad, který vezou, i to, zda se jedná o nákladní vůz s návěsem nebo přívěsem. Pravdou je, že o řízení velkých nákladních vozů panuje mezi lidmi řada nepravdivých informací a mýtů. Pojďme si tedy o řízení kamionů říci několik podrobnějších informací.

Více prostoru, najíždění do zatáček i špatný výhled

Je samozřejmě pravda, že řízení kamionu je v mnohém náročnější než řízení běžného vozidla. Předně je nutné si uvědomit jednu na první pohled samozřejmou věc. Vzhledem k velikosti vozu je i k jednoduchým jízdním úkonům potřeba mnohem více prostoru. Otáčení, couvání i průjezd křižovatkami vyžadují více prostoru, času i dovedností. Především naučit se couvat s tak velkým vozidlem vyžaduje značnou praxi.

Na rozdíl od běžného vozidla musíte s nákladním vozem často zatáčet do protisměru, kam chcete jet. To je také objasnění „záhady“, proč někdy vidíte, že kamion bliká doprava, ale najíždí si doleva. Navíc se musíte spoléhat pouze na zrcátka, protože se nemůžete dívat za sebe. Pokud není vůz vybaven couvacími kamerami, řidič nevidí prostor přímo za vozem. Podobně omezený je i výhled bezprostředně před kabinou a také pod pravými dveřmi spolujezdce.

Delší brzdná dráha a nemožnost vyhnout se do krajnice

Mnoho rozdílů je také při vlastním řízení. Kamiony běžně mívají deset až osmnáct různých převodových stupňů. Většina nákladních aut je vybavena vzduchovými brzdami, to společně s velkou hmotností vozidla vyžaduje ale více času na úplné zastavení. Brzdit je tak často potřeba začít mnohem dříve, než si běžní řidiči myslí.

Při předjíždění kamionů nás možná někdy napadlo, proč vám řidič trochu neuhne do krajnice. Pravdou je, že kamiony se krajnici vyhýbají z několika důvodů, jednak kvůli případné nestabilitě podloží, které by se pod tíhou vozu mohlo propadnout, a jednak proto, že by při uhýbání mohly narazit například do větví stromů rostoucích u kraje silnice.

Zdroj: truckingtruth.com, smart-trucking.com

Autor: Martina Šťastná
zavřít reklamu