Jízda na sněhu a ledu: Proč se trápit navlékáním řetězů, když stačí „sněhové autoponožky“

Většina z nás si při odjezdu na hory automaticky přibaluje i sněhové řetězy, co kdyby zimní pneumatiky nestačily. Kromě klasických kovových řetězů, ale existují i různá další alternativní řešení, například v podobě textilních návleků nebo tekutých řetězů ve spreji. Pojďme si blíže představit „sněhové autoponožky“ neboli sněhové textilní řetězy.

Co jsou sněhové textilní řetězy?

Zjednodušeně řečeno jde o návleky, které se obepínají kolem pneumatik vozidla, aby se zvýšila trakce na sněhu a ledu. Obvykle se skládají ze speciální textilie s elastickým uchycením, které umožňuje snadnou a rychlou montáž.

Některé sněhové textilní řetězy mají i další součást, která zakrývá ráfek pneumatiky a zabraňuje shromažďování sněhu nebo nečistot mezi běhounem a látkou. Sněhové textilní návleky se prodávají v párech a dodávají se v různých velikostech podle rozměrů pneumatik.

Výhody a nevýhody

Jejich hlavní předností je mnohem snazší a rychlejší instalace v případě potřeby a také větší jízdní komfort, nezpůsobují hluk ani vibrace. K dalším kladům patří i to, že nemají negativní vliv na fungování ABS a dalších bezpečnostních systémů, nepoškozují pneumatiky, dají se prát v pračce a v kufru nezabírají téměř žádné místo. Na druhou stranu jsou náchylnější k poškození na suchém povrchu, jako je například štěrk.

Jak fungují sněhové návleky?

Obvykle se k vytvoření trakce používá vláknitá textilie, která proniká tenkou vrstvou vody na sněhu nebo ledu a spojuje vozidlo přímo s povrchem vozovky. Tkanina částečně odstraňuje tenkou vrstvu vody a vytváří suché tření.

Každé vlákno textilního návleku se skládá z mnoha malých syntetických vláken, která se v součtu stávají velkou třecí plochou vytvářející trakci. Ve srovnání s klasickými sněhovými řetězy vytvářejí návleky trakci na povrchu vrstvy, zatímco sněhové řetězy vytvářejí trakci stlačováním povrchu.

Vůz s obutými klasickými sněhovými řetězy.
zdroj: pexels.com

Jak jezdit s nasazenými návleky?

Při jízdě se sněhovými textilními řetězy je třeba snížit rychlost vozidla, maximální rychlost by neměla překročit 50 km/hod. Stejně jako klasické sněhové řetězy i „sněhové autoponožky“ jsou určeny pouze pro krátké úseky silnic a nepříznivé podmínky, jakmile tyto pominou, je vhodné návleky co nejdříve opět sundat.

Pokud jde o používání sněhových textilních návleků z hlediska zákona, pokud je výrobek certifikován, je považován za plnohodnotnou náhradu klasických kovových řetězů.

Historie sněhových textilních řetězů

Obyvatelé Skandinávie si kdysi přes boty přetahovali vlněné ponožky, aby na zledovatělém povrchu neuklouzli, takže koncept používání textilií ke zvýšení trakce je poměrně starý. Existuje rovněž historka, která tvrdí, že Henry Ford používal koberec, aby se jeho automobil lépe pohyboval v náročných zimních měsících.

V roce 1996 si na tento příběh vzpomněl Bård Løtveit, norský specialista na pneumatiky, a začal přemýšlet o řešení, které by mohlo být použitelné pro moderní automobily. Namísto umístění textilie na silnici přišel s nápadem textilie, která obepíná samotnou pneumatiku. Odtud se zrodila koncepční myšlenka sněhového textilního řetězu.

Zdroj: autosock.us, snowchains.com

Autor: Martina Šťastná
zavřít reklamu