Poslední dobou se s elektrickými auty doslova roztrhl pytel, neboť je nabízí téměř každá významnější automobilka. Hlavním důvodem, proč si je lidé kupují, je jejich ekologičtější provoz, takže se tímto způsobem vlastně snaží zachraňovat planetu. Otázkou ovšem zůstává, zda je jejich provoz včetně výroby a následné likvidace o tolik prospěšnější pro přírodu, než u klasického vozu s konvenčním pohonem.
Proč zrovna elektřina?
Každému je asi jasné, že zásoby ropy jednoho dne dojdou i v těch nejzazších nalezištích a lidstvo prakticky okamžitě ztratí mobilitu. Hledá se proto vhodná náhrada za tato paliva a elektřina se zdá být skoro ideální. Je navíc jednou z mála druhů energie, která se dá použít k pohonu veškerých zařízení, včetně malých i velkých automobilů. Takové vozy pak vypouští méně emisí, než auta s klasickým motorem, ovšem vše není tak růžové, jak by se mohlo na první pohled zdát.
Kde je elektřina uchovávána?
Je zřejmé, že elektrický automobil za sebou nepotáhne šňůru k nejbližší zásuvce, musí disponovat bateriemi, které skrývají dost velkou ekologickou katastrofu. Většinou se totiž jedná o lithium-iontové akumulátory, jež při výrobě zanechávají obrovskou uhlíkovou stopu. Podle nezávislých srovnání a testů dokonce tak velkou, že bude každému výrobci trvat minimálně 10 let, než se emise při výrobě srovnají s emisemi z produkce naftových motorů. Jen pro představu, vyrobení 500 kg těžké baterie pro elektromobil v továrně na fosilní paliva vyprodukuje o 74 % procent více uhlíku, než zahrnuje výroba konvenčního automobilu.
Elektromobil musíte mít dlouho, aby se vyplatil
Jestliže si pořídíte elektromobil, kupříkladu Nissan Leaf, pak jej budete muset vlastnit nejméně 3 roky nebo s ním ujet 50 tisíc kilometrů, aby se jeho provoz ekologicky vyplatil. A to má ještě tento vůz vcelku malé akumulátory v porovnání se svou konkurencí. Čím větší kapacitu totiž baterie mají, tím déle musíte s vozem jezdit, aby bylo jeho používání šetrnější k životnímu prostředí. Tomuto faktu nepřispívá ani vysoký podíl použití neobnovitelných zdrojů elektřiny v České republice. Stále totiž dáváme přednost uhlí, před daleko zelenějším a účinnějším štěpením jádra.
Jsou tedy ekologická nebo nikoliv?
Říct jednoznačný závěr není vůbec jednoduché. Elektromobily jsou možná prospěšnější ve velkých městech, kde skutečně mohou hladinu emisí o dost snížit. V celkovém důsledku jsou ovšem stejně zatěžující pro životní prostředí, jako auta na konvenční paliva. U nás, stejně jako v sousedním Německu, se tak stále vyplatí jezdit vozem s naftovým pohonem, protože zanechává menší uhlíkovou stopu. Elektřina je v těchto zemích totiž získávána především z neobnovitelných zdrojů energie, tedy z uhlí, které patří mezi nejméně ekologické zdroje.
Všechny státy na světě by se tedy měly soustředit na snižování emisí po celou dobu životnosti automobilu, a ne pouze za jeho provozu. Přísnější limity vypouštěného CO2 totiž vedou pouze k nákladnějšímu vývoji, což s sebou nese i vyšší ekologické zatížení. Zkuste to však vysvětlit odborníkům, kteří o tomto rozhodují…