Drtivá většina z vás si pravděpodobně nikdy nevšimla černých teček, které jsou po okrajích skel jak v osobním autě, tak například v autobuse. Napadlo vás někdy, k čemu slouží a proč tam vlastně jsou? Jedním z možných vysvětlení by mohlo být zlepšení estetického dojmu, avšak to asi nebude ten pravý důvod, proč se černé tečky na skle nacházejí. Pojďme tedy zjistit, kde se vzaly.
Černé tečky souvisí s výrobou
Černé tečky společně s černými rámečky, které je obklopují, souvisejí s technologií výroby automobilových skel. Mají totiž zcela jiné opodstatnění než vylepšení vzhledu oken. V 50. a 60. letech minulého století začaly automobilky místo drahého kovového obložení používat technologii lepení. Ta byla nejenom levnější, ale také o dost rychlejší na montáž. I když nám hezké kovové rámečky starých aut tak trochu chybí.
Proč mají okna černé tečky?
Už víme, že černé tečky souvisejí s technologií lepení předních oken. Použití lepidla bylo sice rychlejší a možná i bezpečnější, ale po zapečení se na okrajích skel vytvořil takový nepříjemný film. Ten hodně kazil estetický dojem z celé práce, a proto se automobiloví konstruktéři rozhodli vsadit právě na černé tečky a jejich jemné lemování. Zapečené lepidlo je sice o dost pevnější než kovové rámečky, a to i přesto, že nevypadá tak dobře.
Jaký další úkol mají černé tečky?
Černé tečky jsou na automobilových sklech primárně po zjemnění přechodu z tlusté černé linky až k průhlednému oknu. Jednotlivé tečky ale nejsou umisťovány náhodně, jejich pozice se odvíjí od složitého polotónového vzoru. Dalším důvodem k přítomnosti černých teček na skle je zajištění regulace teploty. V létě se totiž okno musí zahřívat více po okrajích, což zajistí právě černá barva. Tím je zabráněno v deformaci skla.
Nyní už víte, proč jsou na automobilových sklech umístěny černé tečky. Nejsou tam jenom tak pro parádu, ale jejich význam je mnohem podstatnější.