Od vynálezu automobilu uplynulo v řece již hodně vody a za tu dobu je všeobecně známým faktem, že první auto na světě sestrojil německý konstruktér Karl Benz. Z jeho vozidla se následně vyvinula světoznámá značka Mercedes-Benz, které je navíc na svůj jedinečný původ náležitě pyšná. Benzův vůz byl patentován v roce 1886 pod poněkud směšným názvem „vůz bez koní“. Právě od tohoto vehiklu pak vznikl kredit pro další vozidla vznikající v následujících letech.
Kdo mohl Karla Benze předběhnout?
Pokud budete pátrat ve svých znalostech, tak asi nenaleznete o mnoho významnějšího vynálezce, než byl právě Karl Benz. Jedno jméno by se však našlo, Leonardo da Vinci! Ještě několik desetiletí před Benzem se totiž da Vinci odhodlal ke konstrukci prvního samochodného automobilu na světě. K jeho pohybu nebylo potřeba koňského spřežení, takže se dá považovat za auto. Psal se rok 1495 a Leonardo právě dokončil nákresy svého vynálezu. Ten byl poháněn velkou pružinou, která se musela nejprve natáhnout.
Skutečně by vynález fungoval?
Vědci z institutu historie ve Florencii se v roce 2004 rozhodli, že se přesvědčí, zda by jedinečný vynález velkého Leonarda da Vinciho fungoval. Za pomoci dobových nákresů a materiálů postavili model v měřítku 1:1. A k jejich překvapení vše pracovalo přesně podle popisu vynálezce, čímž byli všichni na místě ohromeni. Navíc zde bylo poprvé použito pastorkové řízení a řazení, které se v podstatě u osobních automobilů používalo až o 500 let později.
Karla Benze předběhl ještě jeden Francouz
V roce 1769 se francouzský vynáleze Nicolas-Joseph Cugnot pokoušel vyrobit první samojízdné vozidlo, které by ke svému pohybu nepotřebovalo koňské spřežení. K překvapení všech se mu to podařilo a tak mohl ve stejném roce představit svůj traktor se třemi koly. Byl původně určený pro armádu a dosahoval úctyhodné maximální rychlosti 4 km/h. Proč tedy nezískal ocenění za prvního vynálezce, který stvořil auto? Odpověď je překvapivě jednoduchá. Zaprvé nebylo jeho vynález osobním automobilem a za druhé byl poháněno parou. V té době byl tedy vnímán spíše jako pozemní vlak, než jako revoluční způsob osobní dopravy.
Základem nového automobilu musel být spalovací motor
Obdobný problém nastal u Roberta Andersona, který sice v roce 1830 postavil samojízdný automobil, ovšem ten byl pro změnu poháněn elektrickou energií. Nejednalo se o model s motorem disponujícím vnitřním spalováním, a proto mu nemohl být připsán titul prvního automobilu na světě. Ani Benz však nebyl prvním, kdo přišel na myšlenku klasického motoru dnešní podoby. Psal se rok 1680, když si nizozemský vynálezce Christian Huygens uvědomil velký potenciál motoru s vnitřním spalováním. V jeho době však nebylo možné nic podobného sestrojit, protože chtěl jako palivo použít střelný prach.
Prvenství tedy připadlo do rukou Karla Benze
Karl Benz dokázal chytře využít všech svých předchůdců a po spojení s Gottliebem Daimlerem vytvořili skutečně první automobil na světě, který položil základy automobilky Mercedes-Benz. Daimler totiž jako první na světě dokázal postavit motor s vnitřním spalováním, vertikálními válci a vstřikováním paliva pomocí karburátorů. Karl Benz získal na svůj samojízdní vehikl patent 29. ledna 1886.
Karl Benz byl skutečně revolucionářem v oblasti osobních automobilů. Kromě vozidla si totiž nechal patentovat také vidlice, převodovku, plynový pedál a chladič.